اجزای سازنده دستگاه هواساز گروه صنعتی گرماسرد تولید کننده انواع هواسازهای خانگی و هواسازهای صنعتی
اجزای سازنده دستگاه هواساز و نحوه عملکرد و انواع آن ها
فروردین ۱۴, ۱۳۹۷
دستگاه هواساز زنت- گرماسرد تولید کننده انواع دستگاه زنت
دستگاه هواساز زنت، سرمایش در تابستان، گرمایش در زمستان
فروردین ۲۱, ۱۳۹۷
سیستم تهویه مطبوع گروه صنعتی گرماسرد

سیستم تهویه مطبوع گروه صنعتی گرماسرد

 

خصوصیات فیزیکی انسان به گونه ای است که تمام فاکتورهای محیطی و آب و هوایی می تواند روی آن ها تاثیرگذار باشد. درجه حرارت های بالا، رطوت شدید، یا سرمای بیش از حد می تواند حتی باعث مرگ و میر انسان ها شود. از همین روست که سالیانه درصد نسبتا بالایی از مردم جهان در اثر تغییرات نامناسب هوایی و دمایی جان خود را از دست می دهند.

سیستم های تهویه مطبوع، یکی از ایده آل ترین و پربازده ترین سیستم های کنترل کیفیت جریان هوا در سراسر جهان است. در این مقاله بر آنیم تا تعریفی کلی در مورد سیستم تهویه مطبوع برای علاقه مندان ارائه دهیم.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع که از آن با نام های هوایش دلپذیر، یا هوارسانی مطبوع نیز یاد می شود، در حقیقت تغییر پارامترهای جریان هوا مطابق استانداردها و معیارهای مشخصی است تا کاربران بتوانند تحت آن زندگی، استراحت، فعالیت و در حالت کلی عملکرد مناسبی از خود ارائه داده، و دچار بیماری و یا سایر اختلالات ناشی از عدم کیفیت هوا نشوند.

این پارامترها می تواند شامل:

  • درجه حرارت
  • میزان آلاینده ها اعم از گرد و غبار، دود، باکتری ها و قارچ ها، ویروس ها و …
  • و رطوبت موجود در جریان هوا

باشد. سیستم تهویه مطبوع نیز سیستمی است که طی آن جریان هوای داخل محیط با هوای بیرون میکس شده و از لحاظ درجه حرارت و درصد رطوبت تنظیم می گردد و پس از فیلتراسیون به محیط بازگردانده می شود. وجه تسمیه این سیستم ها که از عبارت Heating, Ventilating and Air Conditioning گرفته شده و به اختصار HVAC خوانده می شود نیز دال بر همین فرآیند است.

سیستم های تهویه مطبوع عملاً مجموعه ای از دستگاه ها است که به صورت یک سیکل دائماً و منظم در حال فعالیت هستند.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

کاربرد سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع را در حال حاضر می توان یکی از پرکاربردترین تکنولوژی های ترمودینامیکی در جهان دانست. چرا که علاوه بر موارد استفاده خانگی که میزان آن نیز چشم گیر بوده و همه ساله نیز در حال رشد و افزایش است، مصارف صنعتی بالایی نیز به خود اختصاص داده است. برای مثال:

  • ساختمان های اداری و تجاری به دلیل اهمیت درجه حرارت و رطوبت جهت افزایش راندمان عملکرد پرسنل
  • مراکز عمومی و فروشگاه های بزرگ به منظور ایجاد محیطی مطلوب برای کاربران و متقاضیان
  • سالن های صنعتی به دلیل اهمیت دما و میزان رطوبت و حجم بالای آلاینده ها در محیط
  • ساختمان های درمانی و بیمارستان ها به دلیل حساسیت فوق العاده محیط به وجود آلاینده ها در کنار درجه حرارت
  • و …

می توانند گواه بر این مساله باشند.

انواع سیستم تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع اغلب دارای سه نوع هستند که عبارتند از:

  • سیستم های تهویه مطبوع هوا آب

این سیستم ها که از نام آن ها نیز بر می آید با استفاده از دو سیال آب و هوا کار می کنند. بدین ترتیب که سیال حرارتی آب و سیال برودتی یا خنک کننده هوا است.

  • سیستم های تهویه مطبوع تمام آب

سیال به کار رفته در چنین سیستم هایی آب است. در حقیقت، آب توسط بویلر یا چیلر گرمایش یا سرمایش شده و از طریق کویل ها درجه حرارت جریان هوا را تنظیم می نماید. این سیستم ها به دلیل خواص ترمودینامیکی و فیزیکی ویژه آب نیازمند مخازن انبساط هستند تا در صورت منبسط شدن آب، فشار و مشکلی به سیستم وارد نگردد.

  • سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا

کامل ترین نوع سیستم های تهویه مطبوع این نسل از سیستم ها می باشند؛ چرا که می توانند علاوه در درجه حرارت، رطوبت هوا را نیز کنترل نمایند. جریان هوا توسط بویلر یا چیلر گرمایش یا سرمایش شده و به دستگاه هواساز انتقال می یابد. این دستگاه که به تفصیل در سایر مقالات سایت مورد بررسی قرار گرفته است، با استفاده از کویل های حرارتی، رطوبت زن، رطوبت زدا و فن و همچنین فیلترهای تعبیه شده در نقاط مختلف آن، جریان هوایی تمیز، تازه، و کنترل شده از لحاظ درجه حرارت و رطوبت را به محیط انتقال می دهد.

اجزا و دستگاه های تشکیل دهنده سیستم تهویه مطبوع

اجزای سازنده یا دستگاه های تشکیل دهنده سیکل تهویه مطبوع به شرح زیر می باشند:

  • سیستم های حرارتی یا گرمایشی

که می توانند با استفاده از گرمایش سیال روی درجه حرارت محیط تاثیرگذار باشند. این سیستم ها بسته به نوع سیالی که گرم می کنند به دو دسته دیگ (سیالات مایع) و کوره (سیالات گازی) طبقه بندی می شوند.

که اساس کار آن بر اساس تبخیر (Evaporation) سیالات است. لذا میزان خنک سازی در آن به آنتالپی تبخیر سیال مربوطه و سرعت تبخیر آن بستگی دارد. چیلرها نمونه بارز منابع تبریدی در سیستم های تهویه مطبوع هستند که خود دارای انواع چیلرهای ضربه ای یا چیلرهای جذبی می شوند.

  • پمپ ها (Pumps)

که چرخش سیال در سیکل را منجر می شوند و خود دارای انواع مختلفی می باشند:

  • پمپ های حلزونی که برای رانش سیال های مایع مورد استفاده قرار می گیرند
  • پمپ های سانتریفیوژ (Centrifugal Pump/Fan) که فن یا دمنده نامیده شده و می توانند سیالات گازی را به صورت فشار بالا حرکت دهند
  • و پمپ ها یا فن های محوری یا اکسیال (Axial Fan) که عملا بدون تغییر جهت در جریان هوا آن را انتقال می دهند.

  • سیستم های کنترل رطوبت نظیر رطوبت زن ها (Humidifiers) یا رطوبت زداها (Dehumidifiers)

کنترل رطوبت می تواند از طریق رطوبت زن ها یا رطوبت زداها یا قطره گیرها در سیستم تهویه مطبوع صورت گیرد. رطوبت زن که می تواند انواع مختلفی نظیر:

  • رطوبت زن های اولتراسونیک یا فراصوت (Ultrasonic Humidifier)
  • رطوبت زن های تبخیری (Evaporative Humidifier)
  • رطوبت زن های تشتک بخار
  • رطوبت زن های اسپری (Spray Humidifier)
  • و …

باشند در حقیقت با استفاده از سیال آب میزان رطوبت موجود در جریان هوا را افزایش می دهند. به صورت متقارن، رطوبت گیرها یا رطوبت زداها نیز با کاهش درجه حرارت جریان هوا تا آستانه نقطه شبنم، سبب فرایند میعان شده و رطوبت جریان هوا را می کاهند.

که سیال از پیش گرم شده یا تبریدی توسط منابع حرارتی و برودتی در آن جریان یافته و بر اثر انتقال حرارت ناشی از عبور جریان هوا از روی کویل ها درجه حرارت محیط تنظیم می گردد. تعداد کویل ها و مشخصات فنی و ابعادی آن ها بسته به شرایط موجود توسط طراحان مکانیک و اصول ترمودینامیکی صورت می گیرد. اما جنس این کویل ها غالباً از مس ساخته می شود تا میزان ریت انتقال حرارت در آن ها به ماکزیمم برسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما