قیمت انواع هواساز-گرماسرد تولید کننده هواساز صنعتی و خانگی
قیمت دستگاه هواساز تحت تاثیر چه عواملی است؟
اسفند ۱۹, ۱۳۹۶
اجزای سازنده دستگاه هواساز گروه صنعتی گرماسرد تولید کننده انواع هواسازهای خانگی و هواسازهای صنعتی
اجزای سازنده دستگاه هواساز و نحوه عملکرد و انواع آن ها
فروردین ۱۴, ۱۳۹۷
هواساز صنعتی صنایع تهویه گرماسرد

هواساز صنعتی صنایع تهویه گرماسرد

 

هوای خیلی سرد یا خیلی گرم می تواند ما را چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، یکی از مهم ترین عوامل خستگی و افت کارایی، و حتی عصبانیت در ما گرما یا سرمای محیط زندگی و کارمان است. گرمای محیط های صنعتی می تواند تا میزان قابل ملاحظه ای از راندمان عملکرد کارکنان بکاهد و در آن ها احساس خستگی، کرختی و سردرد کند. به صورت متقارن، سرما نیز سبب سستی، کاهش حساسیت و افت راندمان در افراد می شود.

از طرفی میزان رطوبت موجود در محیط نیز کم اهمیت تر از درجه حرارت نیست. درصد رطوبت نسبی زیر ۳۰ درصد می تواند سبب خشکی پوست، احساس سوزش در چشم ها، ناراحتی های تنفسی و در کل افت عملکرد شود. رطوبت بالا نیز می تواند سبب رشد قارچ ها در محیط و افزایش احتمال ابتلا به انواع آلرژی ها در افراد و ساکنین گردد. از همین رو تنظیم دما و رطوبت محیط می تواند نقش مهمی در افزایش راندمان کارکنان در سیستم های صنعتی و تجاری ایفا کند.

دانشمندان برای بهبود عملکرد و وضعیت جسمی کارکنان در سیستم های تجاری، اداری و صنعتی پارامترهای دما و رطوبت ایده آل و اصطلاحاً آسایش را تقریبی و به صورت تابعی از اقلیم جغرافیایی و فصل ارائه داده اند. برای مثال، برای فصل تابستان رنج درجه حرارت مناسب معادل ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد، و رطوبت نسبی معادل ۴۰ الی ۶۵ درصد معرفی شده است.

برای نیل به این دما و رطوبت دستگاه های هواساز می توانند بهترین ایده باشند. در مقالات پیشین در مورد انواع دستگاه های هواساز و هواسازهای خانگی یا آپارتمانی بحث شده است. در این مبحث، دستگاه های هواساز صنعتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دستگاه هواساز صنعتی

دستگاه هواساز صنعتی را عملا می توان بستری برای تنظیم درجه حرارت و درصد رطوبت نسبی جریان هوای محیط دانست. عملکرد این سیستم ها نیز بسیار ساده بوده و جز در برخی اختلافات، مشابه سیستم های هواساز خانگی است. اجزای سازنده دستگاه هواساز نظیر:

  • سیستم ها (کویل های) سرمایش و گرمایش
  • سیستم موتور فن و فن
  • رطوبت زن ها (Humidifiers)
  • رطوبت زداها یا قطره گیرها (Dehumidifiers)
  • اجزای مکانیکی نظیر دمپرها و کیسینگ (Casing) سیستم
  • و فیلترها که می توانند به صورت پیش فیلترها، فیلترهای میانی و فیلترهای نهایی یا پربازده تعبیه شوند

می باشد.

نحوه عملکرد دستگاه هواساز صنعتی

نحوه عملکرد دستگاه هواساز صنعتی

نحوه عملکرد دستگاه هواساز صنعتی

دستگاه های هواساز صنعتی بسته به محیطی که در آن اجرا می شوند می توانند از میکسینگ (Mixing) جریان های برگشتی از محیط (Reflux) یا ۱۰۰ درصد جریان هوای خارجی استفاده نمایند. در واقع، در برخی از پروژه های اتاق تمیز، شرایط ایجاب می کند که جریان هوای برگشتی محیط به سیستم صفر باشد.

جریان هوای داخل محیط و خارج از محیط در داخل سیستم میکس شده و با استفاده از انتقال حرارت توسط کویل های حرارتی یا سیستم های دیگر حرارتی نظیر هیترهای الکتریکی، یا سیستم های تبریدی با سیال های خنک کننده غیر از آب، تنظیم درجه حرارت می شود. برای حذف ذرات ریز و درشت آلاینده در جریان هوا نظیر گرد و غبار، قارچ ها و باکتری ها، دود و … نیز از انواع فیلترها با رنج های بازدهی و جذب ذرات متفاوت استفاده می گردد.

جریان هوای ورودی به سیستم از پیش فیلترها عبور کرده، و توسط فیلترهای میانی مجدد فیلتراسیون می گردد. سپس با استفاده از کویل ها سرمایش یا گرمایش می شود. سیستم های رطوبت زن یا رطوبت زدا نیز در صورت نیاز، و بسته به نوع سیستم و فصل و محیط مورد نظر عمل می نمایند. برای مثال، اغلب در تابستان رطوبت زن، کویل های سرمایشی و احتمالا کویل های گرمایشی به صورت مکمل عمل می نمایند. در نهایت، جریان هوای تمیز، با درجه حرارت و رطوبت مطلوب، با استفاده از فن و موتور فن از طریق عبور از فیلترهای نهایی وارد محیط می گردد.

انواع دستگاه هواساز صنعتی

انواع دستگاه های هواساز صنعتی نیز بر اساس اجزای سازنده آن ها و نحوه عملکردشان دسته بندی می گردد. این تقسیم بندی ها می تواند طبق فاکتورهای مختلفی صورت پذیرد که به اختصار بدان اشاره می کنیم؛ هرچند که بررسی هرکدام از این موارد می تواند خود مقوله ای مفصل و مجزا باشد.

  • دستگاه هواساز صنعتی با هوای یگانه (Single Zone AHU) و دستگاه هواساز با هوای دوگانه (Multi Zone AHU)

تفاوت این دو سیستم را می توان از نام آن ها دریافت. سیستم های هواساز با هوای یگانه صرفا یک نوع جریان هوا از لحاظ درجه حرارت و درصد رطوبت تولید می نمایند. اما برخی از ساختمان ها و پروژه ها نیاز به تفکیک جریان هوایی بین مناطق مختلف دارند.

قیمت هواساز صنعتی گرماسرد

قیمت هواساز صنعتی گرماسرد

بدین منظور دستگاه های هواساز با هوای دوگانه طراحی شده اند. در این دستگاه ها دو جریان هوای با دو درجه حرارت و درصد رطوبت تولید می گردد. برای مثال، یک جریان هوای گرم و مرطوب، و یک جریان هوای سرد و خشک توسط سیستم تولید می گردد. پر واضح است که در چنین سیستم هایی، کویل های سرمایشی، گرمایشی، رطوبت زن و رطوبت زدا به صورت همزمان عمل می نمایند.

این دو جریان هوا از طریق کانال ها به اتاق ها و نقاط مختلف منتقل شده و در آنجا با استفاده از دمپرها میکس و تنظیم می گردند. در واقع ممکن است با میکس ۲۰ درصد از جریان هوای گرم و مرطوب و ۸۰ درصد جریان هوای سرد و خشک درجه حرارت و رطوبت نقطه ای خاص از ساختمان به صورت ایده آل تامین گردد.

  • دستگاه هواساز صنعتی با ظرفیت های (Capacity) مختلف

تنوع ظرفیت و ابعاد دستگاه های هواساز بسیار زیاد است. می توان دستگاه هایی با ظرفیت ۴۰۰ CFM الی ۳۰۰۰۰۰ CFM و حتی بالاتر از آن را نیز انتظار داشت. این قبیل دستگاه های هواساز صنعتی غول پیکر قادرند ساختمان های بسیار عظیم و سالن های صنعتی خیلی بزرگ را نیز ساپورت کنند.

دستگاه هواساز صنعتی با ظرفیت های (Capacity) مختلف

دستگاه هواساز صنعتی با ظرفیت های (Capacity) مختلف

علاوه بر موراد ذکر شده، دستگاه های هواساز صنعتی می توانند از لحاظ نوع و نحوه عملکرد اجزای سازنده، کیفیت و جنس اجزا نیز متفاوت باشند. برخی از این انواع عبارتند از:

  • دستگاه هواساز صنعتی با سیستم کنترل هوشمند (یا غیر هوشمند)
  • دستگاه هواساز صنعتی با سیستم های فیلترینگ HEPA (یا سایر انواع فیلترها)
  • دستگاه های هواساز هایژنیک یا زنت و …
  • دستگاه هواساز صنعتی با بدنه و کیسینگ گالوانیزه، استیل زنگ نزن (Stainless Steel) یا ساندویچ پانل و …

صنایع تهویه گرماسرد تولید کننده انواع هواسازهای خانگی، هواسازهای مرکزی و کولرهای صنعتی

شماره های تماس ۰۲۱۶۶۴۲۶۸۸۰ و ۰۲۱۶۶۴۲۴۷۰۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما