نحوه کار سیستم تهویه
نحوه کار سیستم تهویه و مهم‌ترین کاربردهای آن
تیر ۱۵, ۱۴۰۱
قطعات سیستم تهویه

قطعات سیستم تهویه

آشنایی با اجزاء اصلی سیستم‌های تهویه هوا

قطعات سیستم تهویه هوا به کمک یکدیگر باعث ایجاد هوای‌ مطبوع پاک و تازه در‌ محیط می‌شوند.‌ سیستم‌های تهویه هوا نقش بسیار مهمی ‌در‌ ایجاد فضایی مناسب برای زندگی یا انجام فعالیت‌های کاری و تولیدی دارند.‌ تنفس هوای‌ سالم و مطبوع با دمای مناسب، روی سلامت انسان‌  تاثیر مستقیم دارد.‌ از طرف دیگر در مراکز تجاری و صنعتی نیز هوای پاک، سلامت افراد حاضر در ساختمان و کارکنان را‌ تضمین می‌کند.‌ همچنین وجود آلودگی در هوا و دمای نامناسب می‌تواند عملکرد دستگاه‌های صنعتی را با مشکل مواجه کرده و طول عمر مفید آنها را کاهش دهد.‌ به همین دلیل استفاده از سیستم‌های تهویه هوا دارای کاربرد‌های بسیاری در موقعیت‌های مختلف است.‌ آنچه که باعث می‌شود سیستم تهویه هوا به خوبی کار خود را انجام دهد، عملکرد مناسب قطعات مختلف آن است.‌ در این نوشته به معرفی‌ قطعات سیستم تهویه هوا و بررسی نحوه کار هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز از سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید، آشنایی با قطعات آن به شما کمک کند تا‌ بتوانید به خوبی از دستگاه خود نگهداری کنید.

 

قطعات سیستم تهویه

قطعات سیستم تهویه

معرفی قطعات سیستم تهویه هوا

سیستم‌های تهویه هوا دارای چند قطعه اصلی هستند که به کمک یکدیگر باعث ایجاد فرایند خنک سازی و تهویه هوا می‌شوند.‌ در ادامه مطلب شما را با قطعات اصلی سیستم‌های تهویه هوا‌ و نقش‌ هر کدام از آنها در‌ عملکرد کلی سیستم آشنا می‌کنیم.

ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که روی سیستم تهویه هوا نصب شده و به صورت اتوماتیک کنترل دما را به عهده می‌گیرد.‌ در واقع می‌توان گفت که ترموستات تعاملی‌ترین قطعه در سیستم تهویه هوا به شمار می‌آید. کاربران می‌توانند ترموستات را روی درجه مورد نظر خود تنظیم کرده و به صورت اتوماتیک دمای هوای اتاق مورد نظر خود را روی درجه مطلوب به صورت ثابت نگه دارند.‌ ترموستات نقش بسیار مهمی ‌در کاهش میزان مصرف انرژی سیستم تهویه هوا دارد.‌ چرا که با تنظیم دما روی درجه ثابت،‌ از آمدن فشار بیش از اندازه به سیستم جلوگیری می‌کند.

تهویه مطبوع مرکزی

دمنده سیستم تهویه

دمنده سیستم تهویه

 

دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی با استفاده از یک مدار یا یک سری کانال‌های متصل، هوای خنک را در سراسر خانه پخش می‌کنند.‌ ماده مبرد بین کویل‌های چگالش و اپراتور در گردش است و هوا هنگام عبور از سیم پیچ اپراتور خنک می‌شود.‌ مجموعه دمنده، یعنی فن و موتور نیز گردش جریان هوای لازم را برای توزیع مطلوب هوا به کمک یکدیگر فراهم می‌کنند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که نصب تهویه مطبوع مرکزی در مناطق گرم‌تر رواج بیشتری دارد.

کوره

کوره بخشی از سیستم هوای اجباری است.‌ انواع مختلفی از کوره‌ها وجود دارند که رایج‌ترین آنها از نوار‌های حرارتی با احتراق گاز یا مقاومت الکتریکی برای تولید گرمای لازم استفاده می‌کنند.‌ بیشتر کوره‌ها مجهز به یک مجموعه دمنده هستند.‌ مجهز بودن کوره به فن باعث می‌شود که‌ جریان هوای گرم تولید شده توسط سیستم تهویه‌، با سرعت بیشتری در محیط اطراف توزیع پیدا کند و فضای اتاق به صورت یکنواخت گرم شود.‌ از آن جایی که کوره می‌تواند تنها باعث تولید گرما شود، گاهی اوقات به یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی مجهز می‌شود تا بتواند در ماه‌های تابستان نیز باعث تولید هوای خنک شود.

پمپ حرارتی

پمپ‌های حرارتی نوعی از سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی به شمار می‌آیند.‌ این نوع از سیستم‌ها می‌توانند هم هوای گرم و هم هوای خنک را تولید کنند.‌ در نتیجه از آنها می‌توان هم برای تامین گرمایش و هم برای تامین سرمایش استفاده کرد.‌ در فصل‌های گرم سال پمپ‌های حرارتی با جذب‌ گرمای فضای داخلی ساختمان و انتقال آن به بیرون، باعث خنک شدن هوای اتاق می‌شوند.‌ در فصل سرما نیز این عمل به صورت معکوس انجام می‌پذیرد و‌ هوای اتاق گرم می‌شود.‌ سیستم‌های پمپ حرارتی امروزه یکی از کم مصرف‌ترین سیستم‌های تهویه هوا به شمار می‌آیند.‌ ممکن است خرید و نصب پمپ‌های حرارتی هزینه بیشتری برای شما در پی داشته باشد. اما صرفه جویی در مصرف انرژی باعث می‌شود که هزینه‌های تامین سرمایش و گرمایش شما بسیار کاهش پیدا کند.

برگرداننده هوا

در سیستم‌های تهویه هوا، بازگشت هوا نقطه شروع تهویه به شمار می‌آید.‌ هدف اصلی بازگرداننده هوا نیز مکش هوا به همراه آلاینده‌ها و آلودگی‌های آن از محیط داخل‌ اتاق است.‌ به این ترتیب هوای‌ اتاق همراه با آلودگی‌ها وارد سیستم تهویه هوا شده و‌ برای گرم یا خنک شدن از فیلتر عبور می‌کند.‌ طی این فرایند هوا علاوه بر‌ کاهش یا افزایش دما،‌ پاک و عاری از آلاینده‌ها می‌شود.

خروجی اگزوز

‌خروجی اگزوز قطعه‌ای است که در ساخت سیستم تهویه هوا به کار می‌رود و برای حذف گرما و گاز از محیط داخلی ساختمان مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد.‌ گازهای خروجی اگزوز را می‌توان از طریق دودکش یا پشته هواکش نیز‌ به خارج از ساختمان هدایت کرد.

کانال

برخی از ساختمان‌ها مجهز به سیستم کانال‌کشی هستند و می‌توان‌ در آنها از سیستم تهویه هوای دارای کانال استفاده کرد. سیستم کانال‌ کشی به منظور‌ توزیع جریان هوای خنک یا گرم تولید شده توسط‌ سیستم تهویه هوا در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود.‌ اگر از سیستم‌های تهویه هوای دارای کانال استفاده می‌کنید، باید مطمئن باشید که کانال‌ها تمیز و بدون شکاف و درز باشند.‌ چرا که در صورت وجود آلودگی در سیستم کانال کشی‌، آلودگی‌ها به همراه جریان هوا وارد فضای داخلی ساختمان می‌شوند. همچنین وجود درز در سیستم کانال‌کشی باعث اتلاف میزان قابل توجهی از جریان هوای‌ مطبوع تولید شده توسط سیستم می‌شود.

کمپرسور

کمپرسور بخشی از واحد بیرونی سیستم تهویه هوا است که به تبدیل گاز مبرد گرم به حالت مایع کمک می‌کند. در کمپرسور گرما با کمک فشار از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می‌شود.

کویل اپراتور

کویل سیستم تهویه

کویل سیستم تهویه

یکی دیگر از قطعات سیستم تهویه هوا کویل اپراتور است.‌  مبرد مایع از کویل اپراتور عبور داده می‌شود و کویل‌ باعث تبدیل مایع به گاز خنک‌ می‌شود.

آشنایی با قطعات سیستم تهویه هوا به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط ساختمان خود سیستم مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد قطعات سیستم تهویه هوا سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد سیستم‌های تهویه هوا هستند.

منبع: modernize

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما