مزایای تعویض فیلتر هواساز
مهم‌ترین مزایای تعویض فیلتر هواساز
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱
سیستم ایرواشر
سیستم ایرواشر چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟
خرداد ۱۵, ۱۴۰۱
انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی

انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی

معرفی رایج‌ترین انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی

انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی مختلفی در بازار وجود دارد که برای تصفیه هوای فضای داخلی ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. ‌در واقع دستگاه‌ها‌ی دستگاه تصفیه هوای خانگی برای‌ ‌ایجاد هوای پاک و مطبوع و کاهش میزان آلودگی هوا در‌ ‌خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی‌ ‌به کار گرفته ‌‌می‌شوند‌‌.‌ هر کدام ‌از انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی دارای ویژگی‌ها‌ی منحصر به فرد خود هستند.‌ ‌کاربران باید با در نظر گرفتن شرایط ساختمان و نیازهای خود دستگاهی را انتخاب کنند که مناسب آنها باشد.‌ ‌در این نوشته به معرفی انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی و بررسی ویژگی‌های آنها‌ خواهیم پرداخت. اگر شما نیز می‌خواهید از‌ ‌دستگاه تصفیه هوا به منظور ایجاد هوای پاک و مطبوع در ساختمان مسکونی خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی

انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی

معرفی انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی

سیستم‌ها‌ی تصفیه هوا از انواع دستگاه‌های هواساز  به شمار می‌آیند که‌ ‌هدف اصلی آنها تامین‌ هوای پاک و بدون آلودگی است.‌ ‌باید به این نکته اشاره کرد که به کارگیری انواع سیستم‌ها‌ی تصفیه هوای خانگی می‌تواند‌ ‌می‌تواند نقش بسیار مهمی‌ در حفظ سلامتی افراد حاضر در ساختمان داشته باشد.‌ ‌با گسترش آلودگی هوا در مناطق مختلف، امروزه استفاده از سیستم‌ها‌ی تصفیه هوا‌ ‌در ساختمان‌ها‌ی مسکونی ‌توصیه ‌‌می‌شود‌‌.‌ به خصوص اگر در خانه شما کودکان زندگی ‌‌می‌کنند‌‌ و افرادی حضور دارند که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند،‌ ‌به کارگیری سیستم‌ها‌ی تصفیه هوای خانگی می‌تواند یک روش بسیار خوب‌ ‌برای بهبود سلامتی آنها باشد.‌‌ ‌

امکان استفاده از سیستم‌های تصفیه هوا در بسیاری مراکز عمومی

از انواع سیستم‌ها‌ی تصفیه هوا می‌توان علاوه بر ساختمان‌ها‌ی مسکونی در مراکز تجاری و عمومی ‌نیز استفاده کرد.‌ ‌به عنوان مثال استفاده از انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی در مدارس‌ ‌و موسسات آموزشی، اداره‌ها‌ و ‌دفاتر کاری، بیمارستان‌ها‌، درمانگاه‌ها‌،‌ ‌آسایشگاه‌ها‌ و …‌ ‌نقش بسیار مهمی‌ در حفظ سلامت‌ ‌افراد خواهد داشت.‌ ‌چرا که تنفس هوای پاک یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به صورت مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیر می‌گذارد.‌‌ ‌امروزه‌ ‌با پیشرفت علم و فناوری، انواع دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوا‌‌ ‌طراحی و ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.‌ ‌هر کدام از انواع مختلف دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوا دارای‌ ‌مزایا و معایب و ویژگی‌ها‌ی منحصر به فرد خود هستند.‌ ‌بنابراین، این شما هستید که با بررسی شرایط و نیازهای خود باید‌ ‌دستگاهی را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

‌اگر شما برای خرید‌ ‌دستگاه تصفیه هوا به بازار مراجعه کنید،‌ ‌متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از دستگاه تصفیه هوای خانگی قابل تهیه هستند. برای‌ ‌اینکه بتوانید دستگاه مناسبی را انتخاب کنید، لازم است که آشنایی کافی با انواع دستگاه تصفیه هوای‌ خانگی داشته باشید.‌ ‌به همین دلیل در این قسمت به معرفی انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی مختلف خواهیم پرداخت.

 دستگاه تصفیه هوا با فیلتر مکانیکی

دستگاه تصفیه هوای خانگی با فیلتر مکانیکی

دستگاه تصفیه هوای خانگی با فیلتر مکانیکی

 

آن دسته از دستگاه‌های تصفیه هوایی که دارای فیلتر مکانیکی هستند،‌ ‌برای تصفیه هوا از فیلتر‌ها‌ی‌ ‌پلیسه‌دار استفاده ‌می‌کنند‌.‌‌ ‌‌در این دستگاه‌ها‌ هوا از میان شبکه متراکمی‌ ‌از الیاف ریز عبور کرده و به این ترتیب ذرات و آلودگی‌ها‌ به دام انداخته ‌‌می‌شوند‌‌.‌ ‌این نوع از فیلترها قابلیت بالایی‌ ‌در جذب ذرات گرد و غبار و گرده‌ها‌ی بسیار ریز دارند.‌ باید ‌اشاره کرد که این نوع دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوای نقش موثری در دفع گازها یا بو‌های نامطبوع‌ نخواهند داشت.‌ ‌همچنین به کارگیری‌ ‌این دستگاه‌ها‌ ممکن است کمی ‌گران باشد. چرا که فیلترهای مکانیکی این نوع دستگاه تصفیه هوای خانگی باید هر ۶ الی ۱۲ ماه‌ یکبار ‌تعویض شوند.

دستگاه تصفیه هوای دارای فیلتر کربن فعال

دستگاه تصفیه هوای خانگی دارای فیلتر کربن

دستگاه تصفیه هوای خانگی دارای فیلتر کربن

 

این نوع از دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوا برای جذب ذرات‌ ‌از کربن فعال استفاده ‌‌می‌کنند‌‌.‌ ‌یکی از ویژگی‌های مثبت دستگاه تصفیه هوای دارای فیلتر کربن فعال این است که می‌تواند بوهای نامطبوع را‌ ‌از هوا بگیرد. با ‌این حال این تصفیه کننده‌ها نیز نمی‌توانند برخی از گازها را جذب کنند.‌‌ ‌باید در نظر داشته باشید که در‌‌ این نوع دستگاه تصفیه هوای‌ ‌خانگی، ذرات و آلودگی‌ها‌ سریع‌تر از‌ ‌دستگاه تصفیه هوای دارای فیلتر مکانیکی اشباع ‌می‌شوند.‌ به همین دلیل این نوع از تصفیه کننده‌های هوا نیاز به تعویض مکرر فیلتر دارند.‌ به خاطر داشته باشید که کاربران باید هر ۳ ماه یک بار فیلترهای این نوع از دستگاه تصفیه هوای خانگی را تعویض نمایید.

‌ ژنراتور‌ها‌ی اوزون

این دستگاه‌ها‌‌ مولکول اوزون را تولید ‌‌می‌کنند‌ که می‌تواند با آلاینده‌ها‌ی خاصی واکنش نشان دهد و ترکیب شیمیایی آنها را تغییر دهد.‌ ‌با اینکه فناوری به کار رفته در ساخت این نوع دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوا بسیار پیشرفته است، اما ممکن است منجر به تولید هوای بی‌کیفیت و خطرناک در فضای داخلی ساختمان شود. تحقیقات نشان می‌دهند که وجود اوزون با کاهش عملکرد ریه و افزایش خطر تحریک گلو، باعث ایجاد سرفه، درد قفسه سینه و التهاب بافت ریه‌ ‌‌‌می‌شود.‌‌ بنابراین قرار گرفتن در معرض اوزون ممکن است به تشدید بیماری‌ها‌ی آسم، آمفیزم و برونشیت‌ ‌منجر شود.

دستگاه هوا ساز الکترونیکی

دستگاه تصفیه هوای الکترونیکی‌ ‌رسوب‌دهنده‌ها‌ و یونیزه کننده‌ها‌ی الکترواستاتیک ذرات موجود در هوا را شارژ ‌می‌کند‌ تا با جاذبه‌ای مغناطیسی به صفحات روی دستگاه یا سطوح مجاور بچسبند.‌ ‌به این نکته توجه داشته باشید که این نوع از دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوا نیز می‌توانند باعث انتشار اوزون شوند.‌ ‌به همین دلیل استفاده از آنها در‌ ‌ساختمان‌ها‌ی مسکونی ممکن است برای سلامتی افراد حاضر در ساختمان‌ ‌مضر باشد.

‌دستگاه تصفیه هوای میکروب کش فرابنفش

از این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا برای از بین بردن ویروس‌ها‌ و باکتری‌ها‌ی موجود در هوا، به واسطه‌ی لامپ‌ها‌ی یووی استفاده ‌‌می‌کنند‌‌.‌ باید ‌به این نکته اشاره کرد که برخی از باتری‌ها‌ و‌ هاگ‌ها در برابر اشعه یووی مقاوم هستند.‌ ‌همچنین برای اینکه‌ ‌اشعه فرابنفش بتواند موثر باشد،‌ ‌باید به اندازه کافی قدرتمند بوده و‌ ‌دارای طول موج کافی نیز باشد.‌ ‌با توجه به طول موج و قدرت‌ ‌اشعه فرابنفش در دستگاه‌ها‌ی تصفیه هوای مختلف، به کارگیری آنها می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت موثر باشد.

دستگاه تصفیه هوای اکسیداسیون فتوکاتالیستی

این دستگاه از اشعه ماوراء بنفش و یک فتوکاتالیست مانند دی اکسید تیتانیوم برای تولید رادیکال‌ها‌ی هیدروکسیل استفاده نموده و به این ترتیب آلاینده‌ها‌ی گازی را اکسید ‌می‌کند‌.‌ ‌بسته به نوع و ماهیت آلاینده، این واکنش می‌تواند گازهای جانبی مضری مانند اوزون، فرمالدئید، دی اکسید نیتروژن، و مونوکسید کربن تولید کند.

در صورتی که در مورد انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی هستند.

منبع: consumerreports

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما