مزایا و معایب انواع سیستم تهویه : بررسی ویژگی‌های انواع سیستم‌های تهویه هوا

قطعات هواساز
قطعات هواساز شامل چه قسمت‌هایی است و چه کاربردهایی دارند؟
مهر ۲۰, ۱۴۰۰
آشنایی با هواساز هایژنیک
آشنایی با هواساز هایژنیک : هواساز هایژنیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
آذر ۱۵, ۱۴۰۰
مزایا و معایب انواع سیستم تهویه

مزایا و معایب انواع سیستم تهویه

مزایا و معایب انواع سیستم تهویه : بررسی ویژگی‌های انواع سیستم‌های تهویه هوا

‌آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم تهویه موجب می‌شود تا بتوانید سیستم تهویه هوای مناسبی را برای ساختمان مورد نظر خود انتخاب و تهیه کنید.‌ سیستم‌های تهویه هوا یکی از رایج‌ترین دستگاه‌هایی هستند که در منازل، اداره‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری و‌ صنعتی‌ به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ امروزه دستگاه تهویه هوای مطبوع جزء جدایی ناپذیر هر ساختمانی به شمار می‌آید.‌ از طرف دیگر انتخاب صحیح سیستم تهویه هوا یک امر ضروری است. چرا که به تامین‌ سرمایش و تهویه مناسب هوا‌ و‌ کاهش میزان مصرف انرژی کمک بسیاری می‌کند.‌ انواع مختلفی از دستگاه‌های تهویه هوای مطبوع وجود دارند که لازم است در مورد آنها و ویژگی‌های‌شان اطلاعات کافی داشته باشید.‌ در این نوشته به بررسی مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوای مطبوع خواهیم پرداخت.

انواع سیستم تهویه هوای مطبوع و نکاتی که هنگام انتخاب‌ سیستم مناسب باید به آنها توجه کنیم

امروزه انواع سیستم‌های تهویه هوای مطبوع توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های بسیاری ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.‌ ۸ نوع اصلی سیستم‌های تهویه هوای مطبوع در بازار وجود دارند که هر کدام از آنها برای به کارگیری در شرایط خاصی طراحی شده‌اند و وظیفه خاص خود را بر عهده دارند.

رایج‌ترین انواع سیستم تهویه هوای مطبوع

انواع سیستم‌های تهویه هوای مطبوع را می‌توان به سیستم تهویه مطبوع مرکزی، کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال، کولر گازی پنجره‌ای، کولر گازی قابل حمل، سیستم تهویه هوای مطبوع زمینی، کولر گازی هوشمند، سیستم تهویه هوای مطبوع ژئوترمال، کولر‌ گازی هیبریدی یا دوگانه سوز و کولر گازی کاستی دسته بندی کرد.

چه نکاتی را باید انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع مد نظر داشت

هنگام انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع‌ باید به نکاتی مانند بودجه‌ای که برای خرید سیستم در نظر دارید، میزان مصرف انرژی توسط دستگاه،‌ شرایط و نیازهای ساختمان مورد نظر،‌ نحوه‌ی به‌کارگیری و نگهداری از سیستم‌ و‌ قدرت خنک کنندگی دستگاه تهویه مطبوع هوا‌ توجه کرد.

بررسی مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوا

با توجه به اهمیت انتخاب سیستم مناسب برای ساختمان مورد نظر در این قسمت به بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوا خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب سیستم تهویه هوای مرکزی

مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوای مرکزی

مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوای مرکزی

مناسب برای فضاهای بزرگ

استفاده از سیستم تهویه هوای مرکزی در صورتی‌ توصیه می‌شود که ساختمان شما دارای فضای بزرگی باشد، یا اینکه بخواهید چندین اتاق را به صورت همزمان خنک کنید.‌ سیستم تهویه هوای مرکزی با استفاده از یک سیستم اسپلیت کار می‌کند که هوا را از طریق کانال‌های نصب شده در خانه‌ تهویه می‌نمایند.‌ این نوع از سیستم‌های تهویه هوا را سیستم‌های کانالی نیز می‌نامند.‌ سیستم‌های تهویه هوای مرکزی دارای ۲ واحد یا یونیت هستند.‌ کندانسور و کمپرسور در واحد خارجی‌ قرار می‌گیرند.‌ یونیت خارجی در خارج از ساختمان نصب می‌شود.‌ واحد دیگری، واحد داخلی است که در برگیرنده فن اپراتور و هواگیر‌ می‌شود و در داخل فضای داخلی ساختمان قرار می‌گیرد.‌ سیستم تهویه هوای مرکزی از مبرد برای‌ تامین سرمایش و تهویه هوای داخل ساختمان استفاده می‌کند.‌ مبرد گرما را جذب کرده و آن را به خارج از ساختمان انتقال می‌دهد و هوای خنک از طریق مجاری‌ کانال به قسمت‌های مختلف ساختمان انتقال داده‌ می‌شوند.

ایجاد هوایی خنک و مطبوع در مدت زمان کم

یکی از مزیت‌های سیستم تهویه هوای مرکزی این است که در مدت زمان کمتری‌ باعث ایجاد محیطی خنک با هوای مطبوع می‌شود.‌ این نوع سیستم‌ تهویه‌ هوا به دلیل انتقال هوای خنک از طریق کانال‌ها به قسمت‌های مختلف ساختمان به صورت همزمان، سرعت‌ سرمایشی‌ بالایی دارد. همچنین با گردش هوای خنک، اثر رطوبت کاهش می‌یابد و به این ترتیب سیستم تهویه هوای مرکزی محیطی‌ هوای خنک و مطبوع را‌ فراهم می‌کند.

‌مصرف انرژی بالا در مقایسه با سایر مدل‌ها

یکی از نکات منفی در مورد سیستم‌های تهویه هوای مرکزی این است که این دستگاه‌ها به مراتب انرژی بیشتری مصرف می‌کنند که منجر به افزایش‌ مبلغ قبض انرژی می‌شود. در صورت بروز هر گونه مشکل فنی در سیستم کانال کشی،‌ عملکرد سیستم تهویه هوای مرکزی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می‌یابد. از طرف دیگر این نوع سیستم تهویه هوا دارای واحدی بیرونی است که ظاهر شیک و خوشایندی ندارند.

مزایا و معایب کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال

مزایا و معایب انواع سیستم تهویه مینی اسپلیت

مزایا و معایب انواع سیستم تهویه مینی اسپلیت

 

مناسب برای ساختمان‌هایی که سیستم کانال‌کشی ندارند

در صورتی که ساختمان مورد نظر شما دارای سیستم کانال کشی نیست یا اینکه ترجیح می‌دهید‌ سیستم‌های‌ تهویه هوای بدون کانال را به کار ببرید‌، انتخاب کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.‌ کولرهای گازی‌ به دلیل‌ عدم نیاز به سیستم کانال کشی بازده بهتری دارند.‌ باید گفت که این سیستم‌های تهویه هوا انتخاب مناسبی برای ساختمان‌های امروزی هستند.‌ کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال دارای یک کمپرسور و یک کندانسور است که با یک یا چند واحد داخلی‌ تهویه هوای‌ ساختمان را تامین می‌کنند.

‌اشغال فضای کم

یونیت داخلی این سیستم‌ها بیشتر بر روی دیوار نصب می‌شود و مجهز به دمنده هوا است.‌ اتصال واحدهای داخلی و خارجی از طریق‌ یک لوله انجام می‌شود که در آن‌ مبرد به گردش در می‌آید.‌ باید گفت که یونیت‌های داخلی بسیار کوچک و جمع و جور هستند‌ و می‌توانند سرمایش و گرمایش فضایی را‌ که در آن نصب می‌شوند به خوبی تامین کنند.‌

مصرف انرژی کم

این نوع سیستم‌های تهویه هوا از نظر میزان مصرف انرژی در مقایسه با دیگر کولرهای گازی بسیار کارآمد هستند.‌ امروزه کولرهای مینی اسپلیت بدون کانال دارای یک کنترل از راه دور هستند که با یک کنترل‌گر هوشمند همراه است.‌ کاربران می‌توانند به واسطه سیستم کنترل هوشمند،‌ کولر خود را‌ به وسیله‌ی تلفن همراه تنظیم کنند.

مزایا و معایب سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت

قابل نصب و به کارگیری در همه ساختمان‌ها

مهمترین مزیت سیستم‌های اسپلیت بدون کانال این است که در همه‌ ساختمان‌ها‌ قابل نصب و به کارگیری هستند.‌ ممکن است بسیاری‌ از ساختمان‌ها مجهز به سیستم کانال کشی نباشند.‌ در این صورت نصب کانال در این ساختمان‌ها‌ پرهزینه و وقت‌گیر خواهد بود.‌ در صورتی که شما می‌توانید با استفاده از سیستم‌های تهویه هوای بدون کانال به راحتی‌ سرمایش و گرمایش این ساختمان‌ها را تامین کنید.‌ از طرف دیگر با توجه به اینکه سیستم‌های بدون کانال دارای چند واحد‌ داخلی هستند، می‌توان هر یونیت را‌ در اتاق‌های مجزا نصب کرده و دمای قسمت‌های مختلف ساختمان را به صورت جداگانه تحت کنترل درآورد.

لزوم استفاده از چند یونیت داخلی برای فضاهای بزرگ‌تر

باید گفت که کولرهای گازی مینی اسپلیت بدون کانال توان محدودی دارند و‌ معمولاً استفاده از یک یونیت‌ برای تامین گرمایش و سرمایش و تهویه هوای فضاهای بزرگ کافی نخواهد بود.‌ اگر فضای مورد نظر شما بزرگ باشد، ممکن است مجبور شوید تا چند‌ یونیت داخلی تهیه کنید.‌

قابلیت نصب یونیت داخلی بر روی دیوار

همچنین یونیت‌های داخلی کولر مینی اسپلیت بدون کانال عمدتاً به روی دیوار نصب می‌شوند و قابل مشاهده هستند. در‌ ساختمان‌هایی که به دکوراسیون داخلی آنها اهمیت زیادی داده می‌شود، ممکن است‌ قابل مشاهده بودن سیستم تهویه خوشایند نباشد.

مزایا و معایب کولر گازی پنجره‌ای

مزایا و معایب کولر گازی پنجره‌ای

مزایا و معایب کولر گازی پنجره‌ای

مناسب برای اتاق‌هایی با مساحت کوچک یا معمولی

کولرهای گازی پنجره‌ای در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و کاربران می‌توانند با توجه به‌ شرایط و نیازهای‌ ساختمان کولری با اندازه مناسب را انتخاب کنند.‌ کولرهای گازی پنجره‌ای یکی از رایج‌ترین انواع‌ سیستم‌های تهویه هوا به شمار می‌آیند.‌ باید گفت کولرهای گازی پنجره‌ای‌ برای تامین تهویه اتاق‌هایی با مساحت کوچک‌ یا معمولی مناسب هستند.‌ این کولر از یک واحد مستقل تشکیل شده است و تمام اجزای آن داخل یک یونیت قرار می‌گیرند.‌ این نوع کولر‌ گرما را از قسمت عقب‌ به سمت بیرون ساختمان‌ هدایت کرده و‌ هوای خنک را با استفاده از فن که در قسمت جلویی یونیت قرار دارد، به داخل فضای داخلی ساختمان انتقال می‌دهد.‌ همانطور که از اسم آنها پیدا است، کولرهای گازی پنجره‌ای داخل پنجره قرار می‌گیرند.‌ همچنین می‌توان این کولر‌ها را با ایجاد یک سوراخ در دیوار نصب کرد.‌

سهولت تمیزی و کنترل از راه دور کولرهای گازی پنجره‌ای

کولرهای گازی پنجره‌ای فیلتری دارند که به راحتی می‌توان‌ آن را‌‌ تمیز کرد.‌ باید گفت که نظافت منظم‌ فیلتر سیستم تهویه هوا باعث بهبود کارایی آن خواهد شد.‌ همچنین، سیستم‌های پنجره‌ای دارای کنترل از راه دور هستند که امکان‌ تنظیم و کنترل‌ راحت کولر را برای‌ کاربران فراهم می‌کند. 

‌مصرف انرژی کم

یکی از مزیت‌های کولرهای گازی پنجره‌ای این است که این سیستم‌های تهویه هوا انرژی کمی ‌مصرف می‌کنند و مقرون به صرفه هستند.‌

قیمت پایین 

قیمت خرید یونیت‌های پنجره‌ای در مقایسه با دیگر کولرهای گازی معمولاً ارزان‌تر است.‌

سهولت نصب و به کارگیری

نصب آسان و به کارگیری راحت یکی دیگر از مزیت‌های کولر‌های گازی پنجره‌ای است.‌

نگهداری و نظافت آسان

از طرف دیگر نگهداری و نظافت کولرهای گازی پنجره‌ای برای کاربران بسیار ساده و راحت خواهد بود.‌

عدم اشغال فضای مفید محیط

کولر‌های گازی پنجره‌ای فضایی مفید ساختمان را اشغال نمی‌کنند و از این رو برای به‌کارگیری در‌ اتاق‌هایی که با مشکل فضا روبرو هستند،‌ گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آیند.

‌عملکرد آرام و بی سروصدا

به دلیل قرار گرفتن تمامی ‌قطعات در یک واحد،‌ کولرهای گازی پنجره‌ای‌ مانند دیگر سیستم‌های تهویه هوا‌ عملکرد آرام و بی‌صدایی ندارند و باعث ایجاد صدای اضافه در محیط داخلی اتاق می‌شوند.‌

قابل مشاهده روی پنجره

از طرف دیگر نصب این پنجره‌ها روی پنجره ساختمان باعث می‌شود که از بیرون به وضوح قابل مشاهده باشند و جلوی پنجره را بگیرند.‌ همچنین پنجره‌ها باید دارای شکل منظمی‌ باشند تا بتوان کولر‌های پنجره‌ای را در آنها نصب کرد.

مزایا و معایب کولر گازی قابل حمل

مزایا و معایب کولر گازی قابل حمل

مزایا و معایب کولر گازی قابل حمل

سهولت جابجایی

کولر گازی قابل حمل را می‌توان مشابه با دیگر واحدهای سیستم‌های تهویه هوا، مانند کولر گازی پنجره‌ای، در نظر گرفت.‌ چرا که این نوع کولرهای گازی نیز تک واحدی هستند و تمام اجزا‌ء و قطعات سیستم داخل یک یونیت قرار می‌گیرد.‌ کولر‌های گازی قابل حمل یک واحد مستقل هستند و بنابراین می‌توان به راحتی آنها را جابه‌جا کرد.‌ برای به‌کارگیری کولر گازی قابل حمل نیازی به وجود پنجره نیست و برای روشن کردن آن تنها‌ باید به پریز برق دسترسی داشته باشید.

تنوع بالای انواع کولرهای قابل حمل

کولرهای قابل حمل در انواع و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند. 

‌سهولت راه‌اندازی و قابلیت حمل

از مزیت‌های کولر گازی قابل حمل می‌توان به راه اندازی آسان،‌ عدم نیاز به نصب دائمی و قابلیت جابه‌جایی آسان اشاره کرد. همچنین کولر‌های قابل حمل یک سیستم تهویه‌ی ایده آل برای تامین سرمایش نقطه‌ای به شمار می‌آیند.

‌معایب کولرهای گازی قابل حمل

با این حال، کولرهای گازی قابل حمل دارای معایبی‌ مانند پر سر و صدا بودن،‌ و عدم توانایی تهویه‌ی هوای‌ اتاق‌هایی با مساحت بزرگ هستند.

مزایا و معایب کولر گازی زمینی

قابلیت نصب روی زمین و نصب یونیت بیرونی بدون نیاز به سیستم کانال‌کشی

‌اگر شما به دنبال سیستمی‌ مانند کولر گازی مینی اسپلیت هستید، اما نمی‌خواهید آن را روی دیوار نصب کنید، کولر‌های زمینی‌ برای شما مناسب خواهند بود.‌ یونیت داخلی این کولرها روی‌ کف ساختمان نصب می‌شود و‌ یونیت بیرونی را می‌توان بدون نیاز به سیستم کانال کشی نصب کرد.

نصب آسان و عدم اشغال فضای مفید

از مزیت‌های کولر گازی زمینی می‌توان به مواردی مانند نصب آسان و‌ عدم اشغال فضای مفید در ساختمان‌هایی که دارای مساحت کوچک هستند،‌ اشاره کرد.‌

مناسب نبودن برای اتاق‌های بزرگ

برای مثال‌ جریان هوای ایجاد شده توسط کولر گازی زمینی در صورت وجود مبلمان که مانند مانع عمل می‌کنند، می‌تواند کاهش پیدا کند. به دلیل‌ توزیع‌ ناهموار و موضعی جریان هوا این کولر‌ها برای تهویه اتاق‌های بزرگ مناسب نیستند.

 مزایا و معایب کولر گازی هوشمند

کولر هوشمند

کولر هوشمند

 

قابلیت کنترل با استفاده از موبایل

کولر گازی هوشمند به نوعی از سیستم تهویه هوای کوچک پنجره‌ای یا قابل حمل گفته می‌شود که دارای IOT  فعال است.‌ این سیستم‌ها به اینترنت وای فای متصل هستند و می‌توان برنامه‌‌ی کنترل آن را روی هر تلفن هوشمندی نصب کرد.

‌قابلیت برنامه‌ریزی

از مزیت‌های کولرهای گازی هوشمند‌ می‌توان به امکان کنترل‌ دما‌ حتی‌ به صورت برنامه‌ریزی هفتگی‌ اشاره کرد.‌ همچنین این کولر‌ها باعث صرفه جویی در میزان مصرف انرژی می‌شوند.‌

هزینه بالا به نسبت سایر مدل‌ها

با این حال کولر‌های هوشمند معمولاً گران‌تر از واحدهای دیگر هستند و‌ برای استفاده از آنها حتماً باید به وای فای متصل بود.

مزایا و معایب سیستم تهویه ژئوترمال

سیستم تهویه ژئوترمال

سیستم تهویه ژئوترمال

 

سیستم‌های ژئوترمال واحدهایی هستند که امکان تامین گرمایش و سرمایش را فراهم می‌کنند.‌ این سیستم‌ها یک فناوری جدید‌ به شمار می‌آیند که از خاصیت عایق بودن زمین برای تامین تهویه هوا‌ بهره می‌برند.‌  از آنجا که دمای زمین بدون توجه به شرایط آب و هوایی در تمام سال ثابت باقی می‌ماند، فناوری‌ ژئوترمال از این خاصیت استفاده می‌کند.‌ این سیستم‌ها دارای لوله‌هایی است که‌ زیر زمین نصب می‌شوند و با استفاده از پمپ آب را به‌ گردش در می‌آورند.

‌صرفه‌جویی در مصرف انرژی و طول عمر بیشتر

سیستم‌های ژئوترمال دارای مزیت‌های بسیاری هستند.‌ این واحد‌ها بسیار کارآمد بوده و باعث صرفه جویی بسیاری در مصرف انرژی می‌شوند.‌ همچنین طول عمر بیشتری در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی دارند.‌

سختی نصب اولیه و هزینه بالای آن

با این وجود این، نصب‌ اولیه سیستم ژئوترمال‌ سخت است و هزینه بالایی نیز دارد.

‌مزایا و معایب کولر گازی هیبریدی یا دوگانه سوز

واحد‌های هیبریدی‌ سیستم‌هایی هستند که کوره گازی را با پمپ حرارتی برقی‌ ترکیب می‌کنند تا عملکرد مقرون به صرفه‌تری داشته باشند. بسته‌ به دمای بیرون‌، منبع تامین انرژی سیستم به صورت خودکار بین سوخت‌های فسیلی و برق‌ متغیر است.

‌کم مصرف بودن و سازگاری با محیط زیست

از مزیت‌های سیستم‌های هیبریدی می‌توان به‌ کم مصرف بودن و داشتن سازگاری بیشتر با محیط زیست‌ اشاره کرد.‌

هزینه راه‌اندازی بالا

در مقابل، باید گفت که هزینه راه‌اندازی اولیه این سیستم‌ها بالا است و‌ در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است عملکرد سیستم با مشکل مواجه شود.

انتخاب صحیح سیستم تهویه هوا براساس نیاز و فضای شما

در این نوشته تلاش کردیم رایح‌ترین انواع سیستم تهویه هوا را معرفی کرده و مهم‌ترین مزایا و معایب آن را بررسی کنیم تا شما بتوانید به راحتی براساس نیاز و شرایط مالی خودتان اقدام به انتخاب و خرید آن کنید.
آیا تجربه استفاده از انواع سیستم تهویه هوا داشته‌اید؟ سیستم تهویه هوای شما چه معایب و مزایایی داشته است؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده انواع سیستم‌های تهویه هوا است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوا می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. آشنایی با مزایا و معایب انواع سیستم تهویه هوا موجب می‌شود که سیستم مناسبی را تهیه کنید و با مصرف کمترین میزان انرژی هوای مطبوع محیط مورد نظر خود را تامین کنید.

منبع: engineeringlearn

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما