اجزای اصلی هواساز
با اجزای اصلی هواساز بیشتر آشنا شویم
مهر ۱۹, ۱۳۹۷
فشار در سیستم های تهویه- گرماسرد
فشار در سیستم تهویه
آبان ۱۳, ۱۳۹۷
آلاینده های صنعتی گرماسرد

آلاینده های صنعتی

آلاینده های صنعتی در کارخانه ها و صنایع می تواند منجر به آلودگی شدید گردند. چگونه می توان برای یک محیط صنعتی ، سیستم تهویه ی مناسب طراحی و پیاده سازی کرد؟ چگونه می توان ظرفیت مناسب هوادهی در هواسازها را اندازه گیری نمود ؟ در طراحی سیستم های تهویه به چه نوع اطلاعاتی نیاز خواهیم داشت ؟ همانطور که می دانید به کارگیری درست و علم از سیستم های تهویه ( مانند هواسازهای صنعتی، هواساز های اکونوپک ، ایرواشر ها و …) می تواند تامین کننده هوای بهداشتی در محیط های صنعتی باشد، برای طراحی اصولی این سیستم های تهویه ای باید اطلاعات کافی پیرامون آلودگی ها، فرایند ها و منابع انتشار داشته باشیم.

پارمترهای مهم در طراحی سیستم های تهویه صنعتی :

  • شناخت آلاینده های محیطی
  • فرایندهای تولید کننده آلاینده ها
  • منابع انتشار و توزیع آلودگی
  • جابه جایی آلاینده ها
  • مراحل تهویه صنعتی
  • آشنایی با آلاینده های هوابرد

در این مقاله سعی خواهیم کرد درباره آلایندهای هوابرد بحث مفصل داشته باشیم .

انواع آلاینده های هوابرد :

  1. آلاینده های ذره ای 
  2. میست 
  3. الیاف
  4. بخارات 
  5. گازها 
  6. فیوم
  7. گرد و غبار 

در محیط های صنعتی و اداری با چه نوع آلودگی هایی مواجه هستیم ؟

در محیط های صنعتی انواع آلاینده های هوابرد می تواند کیفیت هوای استنشاقی را به شدت کاهش دهند. ذرات، بخارات، گاز ها و دود ها می تواند در نتیجه فعالیت دستگاه ها، کوره ها، سیستم های رنگ پاشی و … تولید شوند و در هوا پراکنده شوند. این آلاینده ها در صورتی که بیش از اندازه های توصیه شده در بهداشت کار ، د رهوا وجود داشته باشند می تواند تاثیرهای بسیا مخربی بر سلامت افراد ایجاد نماید.

آلاینده های صنعتی

آلاینده های صنعتی

گرد و غبار 

گرد و غبار یکی از شایع ترین آلاینده های صنعتی می باشد در نتیجه بیشتر فعالیت های صنعتی ایجاد می شود. فرایندهایی نظیر خردش، سایش، برش می تواند منشا موثری در تولید گردو غبار باشند. در صنایع چوب، سیلیس برشکاری های صنعتی

در باریکه نوری، گرد و غبار تنفسی تا حدودی قابل مشاده هستند اما امکان رویت گرد و غبار های استنشاقی تا غلطت های چند ده میلی گرم در متر مکعب غیر قابل رویت هستند.

میست MIST 

ذرات آلاینده به صورت مایع تحت عنوان میست شناخته می شوند. اندازه اولیه ذرات میست در حدود ۰٫۰۱-۱۰۰ میکرومتر می باشد. این اندازه می تواند با تبخیر بخش مایع کاهش پیدا کند. این آلاینده های می توانند بر اثر فراینده های اسپری، ترکیدن حباب و برخورد مکانیکی با مایعات ، وان های آبکاری ایجاد شود.

در باریکه نوری، میست های تنفسی تا حدودی قابل مشاده هستند اما امکان رویت میست های استنشاقی تا غلطت های چند ده میلی گرم در متر مکعب غیر قابل رویت هستند.

الیاف

الیاف ذرات جامدی هستند که اندازه ای مشابه با آلاینده های ذره ای دارند اما طول انها بیشتر است و چند برابر ذرات می باشد. این آلاینده ها در کارخانه های آزبست، فایبر گلس و پشم شیشه مشاهده می شود.

در باریکه نوری، الیاف های تنفسی تا حدودی قابل مشاده هستند اما امکان رویت الیاف های استنشاقی تا غلطت های چند ده میلی گرم در متر مکعب غیر قابل رویت هستند.

بخارات 

شکل گازی آلایندها که می تواند نتیجه فرایند تبخیر مایعات و یا تصعید جامدات ایجاد شود. این آلاینده ها در دمای اتاق رفتار گازی از خود نشان می دهند. در کارخانجات تولید استیرن، بنزن، بنزین، استن، جیوه و ید و .. مشاهده می شوند و می تواند مخاطرات بسیار جدی ایجاد کند.

بخارات به طور معمول غیر قابل رویت می باشند، در مواقعی که که آلاینده ها در اثر نشتی با غلطت بالا انتشار پیدا کند ممکن است قابل مشاهده باشند.

گازها 

آلاینده های گازی در دمای اتاق به حالت گازی می باشد. این آلاینده معمولا بی رنگ هستند و امکان رویت آنها وجود ندارد اما بعضی از گازهای رنگی در غلظت های بسیار بالا قابل مشاهده می باشند به عنواتن مثال گاز کلر  به رنگ زرد است و در غلظت های بسیار بالا قابل مشاهده هستند.

گاز منوکسید کربن یکی از آلاینده های پر خظر در صنعت می باشد.

 

فیوم :

اسکرابر فیوم

اسکرابر فیوم

بخارات کندانس شده با توزیع سایزی در حدود ۱-۰٫۰۰۱ میکرومتر را فیوم می نامند. از ویژگی این نوع آلاینده ایناست که تمایل دارند به یکدیگر بچسبند ، در غلظت های برابر امکان رویت میست نسبت به سایر آلاینده های بیشتر می باشد. فوم ها معمولا به عنوان آلاینده های صنعت لاستیک، آسفالت، ذوب فلزات پلاستیک ، لحیم کاری و جوشکاری مشاهده می شود.

گرماسرد تولید کننده انواع دستگاه های هواساز، کولرهای صنعتی، بخاری صنعتی و کوره های هوای گرم 

با ما تماس بگیرید : ۰۲۱۶۶۴۲۶۸۸۰ و ۰۲۱۶۶۴۲۴۷۰۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما