مزایای استفاده از هواسازهای سالن قارچ
افزایش راندمان سالن قارچ با به کارگیری هواساز
شهریور ۳۱, ۱۳۹۷
آلاینده های صنعتی گرماسرد
استفاده از سیستم های تهویه در کنترل آلاینده های صنعتی
آبان ۵, ۱۳۹۷
اجزای اصلی هواساز

اجزای اصلی هواساز

هواساز چیست ؟

با رشد روزافزون جمعیت در شهرهای بزرگ و ساخته شدن ساختمان های با تعداد طبقات و واحد های زیاد، نیاز به داشتن هوای مطبوع و مطلوب در فضای مورد استفاده امری غیر قابل اجتناب می باشد.لذا برای این امر لازم است از تجهیزاتی استفاده شود که قادر به تأمین این هوای پاک و مطبوع می باشند، این تجهیزات را هواساز می نامند. در حقیقت هواسازها دستگاه هایی هستند که قادر به آماده سازی و تأمین هوای مطبوع و مطلوب برای استفاده می باشند. تأمین هوای مطبوع شامل تأمین میزان رطوبت و دمای مطلوب می باشد، بطوریکه این دستگاههای هواساز قادر هستند تا عمل سرمایش و گرمایش و نیز افزایش رطوبت و تصفیه هوا را بطور کامل  انجام دهند.

اجزای اصلی هواساز:

هواساز ها بطورکلی می توانند شامل این اجزای زیر باشند، که هواسازها با توجه به شرایط اقتصادی خریدار و نیز شرایط محیطی می توانند برخی از این اجزا را نداشته باشند.

  • بدنه یا باکس هواساز: بدنه یا باکس در حقیقت محفظه اصلی دستگاه می باشد که تجهیزات هواساز در آن قرار می گیرد. بدنه دستگاه هواساز تمامی بخش های دیگر هواساز را در مقابل باد و باران و تابش مستقیم آفتاب حفظ می نماید، لذا بایستی با توجه به این مسئله از متریال مرغوب و نیز با ضخامت مناسب باشد.
  • دمپرهای هوای تازه و هوای برگشتی: دمپر هوای تازه با توجه به نامش برای ورود هوای تازه به داخل هواساز نصب می شود. دمپر هوای برگشتی در هواساز ها برای ورود هوای داخل ساختمان به داخل هواساز برای رساندن به حالت مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد. دمپر هوای برگشتی برای حالت گرمایشی سیستم هواساز مورد استفاده قرار می گیرد. جنس دمپر ها از ورق گالوانیزه و یا آلومینیوم می باشند.
  • فن : از اجزای اصلی هواساز به شمار می آید که برای انتقال و جابجایی هوا از فن استفاده می شود. فن مورد استفاده در هواساز ها به دو دسته دمنده و مکنده تقسیم می شوند.
  • بخش گرمایشی : بخش گرمایشی در هواساز ها به چندین روش مختلف قابل اجرا می باشند. در برخی از هواسازها سیستم گرمایش میتواند شامل کویل گرمایشی باشد و در برخی از هواساز ها از کوره هوای گرم برای بخش گرمایشی استفاده می شود. در صورت استفاده از کویل گرمایشی نوع متریال کویل به مبرد حرارتی وابسطه می باشد. مبرد های مورد استفاده می تواند آب گرم و یا بخار آب باشد.
  • بخش سرمایشی : در هواساز ها با توجه به آنکه بخش سرمایشی از چه سیستمی استفاده می شود متفاوت می باشند. بخش سرمایشی می تواند شامل کویل سرمایش و یا کولینگ پد و یا ایرواشر باشد.
  • فیلتر ها : برای تصفیه هوا از انواع فیلتر ها می توان استفاده نمود. فیلتر ها شامل چندین نوع مختلف می باشند. به عنوان مثال فیلتر فلزی، فیلتر کیسه ای، فیلتر هپا و …

 فیلتر کیسه ای:

فیلتر و مراحل متعدد فیلتراسیون از اجزای اصلی هواساز می باشند که برای حذف ذرات معلق در هوا مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر های کیسه ای از جنس الیاف پارچه ای و الیاف مصنوعی ساخته می شوند. اغلب این فیلتر ها قابلیت شستشو دارند.

فیلتر فلزی:

  این فیلتر اولین فیلتر در هواساز ها می باشند و برای حذف ذراتدر ورودی هواساز می باشد. این فیلتر قابلیت شستشو را دارد و جنس آن در اغلب موارد از آلومینیوم می باشد.

فیلتر هپا :

در برخی از کابردها مانند هواسازهای هایژنیک از این نوع فیلتر استفاده می شود. بطوریکه قادر به حذف ذرات تا ۰٫۳ میکرون می باشند که در بیمارستان ها و مراکز درمانی از این نوع فیلتر استفاده می شود.

  • رطوبت زن:

  • در هواساز ها برای افزایش میزان رطوبت لازم است تا رطوبت به هوای خشک اضافه گردد. برای اینکار یک بخش از دستگاه هواساز از رطوبت زن استفاده می شود که در این بخش از نازل های آب استفاده می شود. این نازل ها آب را در هوا معلق می نمایند و در این حالت با عبور هوای خشک از این محیط رطوبت به هوا اضافه می شود.
  • تجهیزات کنترلی:

  • این تجهیزات برای کنترل میزان دما و میزان رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت تجهیزات کنترلی از مجموعه سنسور ها و مدارات برقی و عملگر ها تشکیل می شوند که با توجه به میزان دریافت شده از طریق سنسور ها، در مدارات برقی و کنترلی پردازش و بررسی می شود و با توجه به این میزان فرمانهایی صادر می شود و در انتها این فرمان ها توسط عملگر ها اجرا می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما