انواع سیستم تهویه هوا: آشنایی با انواع سیستم تهویه هوا و ویژگی‌های آنها

آشنایی با هواساز هایژنیک
آشنایی با هواساز هایژنیک : هواساز هایژنیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
آذر ۱۵, ۱۴۰۰
انتخاب سیستم تهویه هوا
مهم‌ترین نکات در مورد انتخاب سیستم تهویه هوا
بهمن ۱۵, ۱۴۰۰
انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا: آشنایی با انواع سیستم تهویه هوا و ویژگی‌های آنها

انواع سیستم تهویه هوا برای تامین سرمایش و گرمایش در محیط‌ها‌ی مختلف تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌ها‌ی مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‌امروز تامین تهویه مناسب هوا، چه در مراکز تجاری و صنعتی و چه در ‌خانه‌ها‌، اهمیت بسیاری دارد. ‌چرا که تامین ‌هوای مطبوع و پاک با درجه مطلوب،‌محیط مناسبی را برای انجام کار ‌یا فعالیت‌ها‌ی روزانه در ‌زندگی فراهم می‌کند‌. ‌با توجه به اینکه ‌شرایط ساختمان‌ها‌ی ‌مختلف با یکدیگر متفاوت است، ‌کارخانه‌ها‌ی سازنده و شرکت‌های عرضه کننده سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، ‌اقدام به طراحی و ساخت انواع سیستم تهویه هوا با ویژگی‌ها‌ی منحصر به فرد خود می‌کنند‌. ‌بنابراین اگر شما بخواهید برای تهیه سیستم تهویه هوا به بازار مراجعه کنید، بدون شک با انواع ‌مختلف این محصولات رو به رو خواهید شد. ‌انواع مختلف سیستم‌ها‌ی تهویه هوا دارای ویژگی‌ها‌ و خصوصیت‌ها‌ی خاص خود هستند و همین ‌ویژگی‌ها‌یشان آنها را برای به کارگیری در موقعیت‌ها‌ی مختلف به سیستم‌ها‌ی مناسبی تبدیل می‌کند‌.

انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا

‌برای این که شما نیز بتوانید سیستم تهویه هوای مناسب ‌خود را انتخاب کنید، لازم است که به اندازه ‌کافی ‌با انواع سیستم تهویه هوا آشنایی داشته باشید. ‌انتخاب سیستم تهویه هوای مناسب به شما کمک می‌کند‌ تا با مصرف کمترین میزان انرژی بتوانید هوای مطبوع ‌مورد نظر خود را به راحتی تامین کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، در این نوشته ‌به معرفی انواع سیستم تهویه هوا ‌و بررسی ویژگی‌ها‌ی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. ‌اگر به فکر تعویض سیستم تهویه هوای ‌ساختمان خود یا خرید سیستم تهویه هوای جدید هستید، ‌پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت ‌دنبال کنید.

آشنایی با انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا را ‌می‌توان به صورت کلی به ۶ نوع مختلف دسته‌بندی کرد. ‌سیستم‌های تهویه هوا برای اینکه بتوانند در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند، در انواع مختلف و با ویژگی‌ها‌ی متفاوت ساخته می‌شوند.

۶ نوع اصلی سیستم تهویه هوا

– سیستم تهویه هوای مرکزی

– سیستم تهویه هوای بدون کانال

– سیستم تهویه هوای پنجره‌ای

– سیستم تهویه هوای قابل حمل

– سیستم تهویه هوای هیبریدی

– سیستم تهویه هوای ژئوترمال

در ‌ادامه مطلب به معرفی هر کدام از انواع مختلف سیستم تهویه هوا و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

‌سیستم تهویه هوای مطبوع مرکزی

‌باید گفت ‌که سیستم تهویه هوای مطبوع مرکزی یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها‌ی تهویه هوا ‌به شمار می‌آید. ‌این نوع سیستم دارای دو یونیت یا دو واحد است. یونیت یا واحد خارجی سیستم تهویه هوای مطبوع مرکزی شامل ‌‌اپراتور، کندانسور و کمپرسور است ‌که در یک واحد قرار می‌گیرند. واحد خارجی سیستم در بیرون از ساختمان و معمولاً روی پشت بام، نصب می‌شود. ‌واحد خارجی ‌متصل به سیستم کانال کشی ساختمان است و از طریق ‌واحدهای داخلی که در داخل ساختمان نصب می‌شوند هوای خنک تولید شده را به قسمت‌های مختلف ساختمان ‌‌توزیع می‌کند‌. به منظور کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی، این نوع ‌سیستم تهویه هوا یا کولر گازی را می‌توان با مجموعه‌ای از ‌کویل‌ها‌ی گرمایشی یا کوره گاز طبیعی نیز ترکیب کرد. ‌باید گفت که برای استفاده از سیستم تهویه هوای مرکزی، ساختمان مورد نظر باید مجهز به سیستم کانال کشی باشد. ‌

لزوم بررسی دوره‌ای و منظم سیستم کانال کشی

نگهداری سیستم تهویه هوا

نگهداری سیستم تهویه هوا

با توجه به اینکه کانال کشی ‌معمولاً هنگام ساخت ساختمان طراحی و ساخته می‌شود، ‌ایجاد کانال ‌در ‌ساختمان‌ها‌یی که مجهز به سیستم کانال کشی نیستند، یک کار ‌پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود. ‌بنابراین به کارگیری سیستم تهویه هوای مطبوع مرکزی در ساختمان‌ها‌یی که مجهز به سیستم کانال کشی نیستند، ‌هزینه ‌بالایی در بر خواهد داشت. ‌علاوه بر این، باید به این نکته توجه کرد که ‌در صورتی که سیستم کانال کشی ‌سالم نباشد، هوای مطبوع تولید شده توسط سیستم تهویه هوا هنگام عبور از کانال می‌تواند اتلاف گردد. ‌همچنین کثیف بودن سیستم کانال کشی موجب خواهد شد تا آلودگی‌ها همراه با هوای مطبوع تولید شده توسط کولر، وارد فضای داخلی ساختمان شوند. بنابراین اگر از ‌سیستم تهویه هوای مرکزی متصل به کانال استفاده می‌کنید، باید مطمئن باشید که سیستم کانال کشی ساختمان سالم و تمیز است.‌برای اطمینان از این امر لازم است که هر از چند گاهی نسبت به بررسی ‌سیستم کانال کشی اقدام کنید و در صورت مشاهده هرگونه عیب مانند ‌سوراخ یا شکاف در سیستم کانال یا انباشته شدن آلودگی‌ها در آن،‌ اقدامات لازم جهت رفع مشکلات به وجود آمده را انجام دهید.

سیستم تهویه هوای مینی اسپیلیت بدون کانال

سیستم مینی اسپلیت

سیستم مینی اسپلیت

سیستم ‌تهویه هوای مینی اسپلیت بدون کانال یکی دیگر از پرکاربردترین انواع سیستم تهویه هوا ‌محسوب می‌شود. ‌باید گفت که به کارگیری سیستم‌ها‌ی تهویه هوای مینی اسپلیت بدون کانال یا کولرهای گازی ‌‏مینی اسپلیت بدون کانال، در ‌آن دسته از ساختمان‌ها‌یی که مجهز به سیستم کانال کشی نیستند، ‌روش مناسبی برای تامین تهویه هوا به شمار می‌آیند. ‌سیستمهای تهویه هوای مینی اسپلیت نیز دارای دو واحد هستند. واحد خارجی که شامل کمپرسور و کندانسور است، در بیرون از ساختمان قرار می‌گیرد. ‌واحد داخلی سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت نیز داخل ساختمان نصب ‌می‌گردد. واحدهای داخلی و خارجی ‌به واسطه‌ی شکاف کوچکی که در داخل دیوار ‌ایجاد می‌شود، به یکدیگر متصل می‌شوند. ‌واحد داخلی ‌سیستم تهویه هوا مینی اسپلیت که در فضای داخلی ساختمان نصب می‌شود، می‌تواند ‌اتاقی که در آن قرار می‌گیرد را به خوبی خنک کند. ‌این واحدها را می‌توان روی دیوار اتاق نصب کرد. ‌بنابراین سیستم‌ها‌ی تهویه هوا ایمنی اسپلیت ‌فضای مفید ساختمان را اشغال نمی‌کنند‌.

‌باید به این نکته اشاره کرد که در صورتی که بخواهید قسمت‌ها‌ و اتاق‌ها‌ی مختلف ساختمان را با استفاده از سیستم اسپلیت بدون کانال خنک کنید، لازم خواهد بود که چند واحد داخلی را نصب کنید. ‌نصب چندین واحد ‌سیستم مینی اسپلیت بدون کانال می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ها‌ی مربوط به مصرف انرژی کولر شود. ‌بنابراین ‌با در نظر گرفتن هزینه سرمایشی، به کارگیری آنها برای خنک کردن کل ساختمان ‌مقرون به صرفه نخواهد بود. ‌اگر شما بخواهید ‌تنها قسمتی از ساختمان یا یک اتاق را خنک کنید، استفاده از سیستم‌های تهویه هوای ‌مینی اسپلیت یک روش ایده‌آل به شمار می‌آید.

سیستم تهویه هوای پنجره‌ای

سیستم تهویه هوای پنجره‌ای

سیستم تهویه هوای پنجره‌ای

سیستم‌ها‌ی تهویه هوای پنجره‌ای ‌به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع سیستمهای تهویه هوا برای خنک کردن یک اتاق ‌شناخته می‌شود. ‌بر خلاف سیستم‌ها‌ی تهویه هوای مرکزی و سیستم‌های تهویه هوای ‌اسپلیت، این نوع از ‌سیستم‌ها‌ی تهویه هوا تنها دارای یک واحد ‌هستند که تمامی ‌قطعات ‌در آن قرار می‌گیرد. همانطور که از اسم آنها پیدا است، این سیستم‌ها‌ در داخل پنجره نصب می‌شوند. ‌یکی از مزیت‌ها‌ی سیستم‌ها‌ی تهویه هوای پنجره‌ای ‌این است که با قرار گرفتن در داخل پنجره ‌فضای داخلی ساختمان را اشغال نمی‌کنند‌ و ‌از این رو برای اتاق‌هایی که با ‌مشکل فضا رو به رو هستند، سیستم‌های ‌تهویه هوای مناسبی ‌محسوب می‌شوند. ‌اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که قرار گرفتن آنها در پنجره می‌تواند جلوی دید پنجره را بگیرد. ‌از طرف دیگر این سیستم‌ها‌ توان سرمایشی محدودی دارند و برای خنک کردن اتاق‌ها‌یی با مساحت کوچک تا متوسط مناسب هستند. ‌بنابراین شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک اتاق بزرگ را با استفاده از یک سیستم تهویه هوای پنجره‌ای به خوبی خنک کنید.

سیستم تهویه هوای قابل حمل

انواع سیستم تهویه هوای قابل حمل

انواع سیستم تهویه هوای قابل حمل

سیستم تهویه هوای قابل حمل ‌یک نوع کولر گازی است که امکان جابه‌جایی و حمل و نقل آن به راحتی‌ وجود دارد. ‌این نوع از سیستم‌ها‌ی تهویه هوا تقریباً مانند سیستم‌ها‌ی تهویه هوای پنجره‌ای است. ‌به این معنی که سیستم‌ها‌ی تهویه هوای قابل حمل نیز تنها‌ دارای یک واحد هستند و تمامی ‌قطعات در این واحد قرار می‌گیرند. ‌کاربران می‌توانند به راحتی سیستم تهویه هوای قابل حمل را از اتاقی به اتاق دیگر یا از مکانی به مکان ‌دیگر جابه‌جا کنند.

‌این نوع از کولر‌ها‌ به شکل ایستاده هستند و روی ‌سطح زمین قرار می‌گیرند. ‌برای اینکه کولر‌ها‌ی قابل حمل بتوانند ‌هوای گرم را به خارج از محیط داخلی ساختمان انتقال دهند، ‌مجهز به یک لوله یا پایپ اگزوز هوای خروجی هستند. ‌این لوله معمولاً از طریق پنجره‌ یا یک شکاف کوچک ایجاد شده در دیوار، ‌هوای گرم را به خارج از اتاق انتقال می‌دهند. ‌سیستم‌ها‌ی تهویه هوای قابل حمل نیز مانند سیستم‌ها‌ی تهویه هوای پنجره‌ای دارای قدرت سرمایشی محدودی هستند. ‌این نوع از کولرهای گازی معمولاً برای تامین تهویه هوا و خنک کردن اتاق‌ها‌یی با مساحت کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‌با توجه به اینکه تمامی ‌قطعات، از جمله کندانسور، داخل یک واحد قرار می‌گیرند به کارگیری سیستم‌ها‌ی تهویه هوای ‌قابل حمل، برخلاف ‌سیستم‌ها‌ی تهویه هوای اسپلیت ‌که بسیار بی صدا کار می‌کنند‌، این نوع سیستم‌ها هنگام کار ‌باعث تولید صدا خواهد شد. ‌با این حال با توجه به امکان جابه‌جایی راحت این نوع از کولرها برای سرمایش نقطه‌ای ‌بسیار مناسب هستند. ‌به عنوان مثال شاید اگر قسمتی از ساختمان شما ‌به سیستم سرمایشی مرکزی متصل نیست ‌یا اینکه تنها در مواقع خاصی از آن اتاق استفاده می‌کنید، به کارگیری سیستم تهویه هوای قابل حمل می‌تواند یک روش موثر و مقرون به صرفه برای شما باشد.

سیستم تهویه هوای هیبریدی

سیستم تهویه هوای هیبریدی یا کولر گازی دوگانه سوز، نوعی سیستم تهویه هوا است که برای صرفه‌جویی در هزینه و انرژی ‌از دو منبع انرژی متفاوت یعنی سوخت‌ها‌ی فسیلی و انرژی ‌الکتریسیته استفاده می‌کند‌. ‌با توجه به اینکه ‌انرژی برق در مقایسه با قیمت سوخت فسیلی بیشتر است، به کارگیری طولانی مدت سیستم تهویه هوایی که ‌با برق کار می‌کند‌، می‌تواند باعث ‌افزایش هزینه‌های تامین تهویه هوای ساختمان گردد. ‌این سیستم‌ها‌ مجهز به یک پمپ حرارتی هستند که در تابستان ‌گرما را از فضای داخلی ساختمان دور کرده و باعث خنک شدن ‌هوای اتاق می‌شود. ‌در فصل زمستان نیز پمپ حرارتی به صورت برعکس عمل می‌کند‌ و گرما را از محیط بیرون گرفته و آن را به فضای داخلی ساختمان انتقال می‌دهد و به این صورت باعث افزایش ‌دمای اتاق می‌شود. ‌

پمپ حرارتی سیستم تهویه هوای هیبریدی با ‌سوخت فسیلی یا گاز کار می‌کند‌. ‌با توجه به اینکه پمپ‌ها‌ی حرارتی دارای توان سرمایشی و گرمایشی محدودی هستند، در صورتی که ‌هوای بیرون از ساختمان ‌بیش از اندازه سرد یا گرم باشد، پمپ حرارتی توانایی کافی در تامین ‌گرمایش و سرمایش ساختمان را نخواهد داشت. در این گونه مواقع می‌توان از انرژی برق‌ کمک گرفت و با استفاده از سیستم تهویه هوا ‌فضای داخلی ساختمان را به درجه مطلوب رساند. ‌استفاده از سیستم‌های تهویه هوای ‌هیبریدی می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌ها‌ی تامین تهویه هوای ساختمان‌ها‌ داشته باشد. باید اضافه کرد که اگر شما از لحاظ جغرافیایی در یک منطقه با آب و هوای متعادل زندگی می‌کنید، سیستم‌ها‌ی هیبریدی می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند ‌و با هزینه بسیار پایین‌تری ‌گرمایش و سرمایش مورد نظر شما را تامین کند.

سیستم تهویه هوای ژئوترمال

انواع سیستم تهویه هوا

سیستم تهویه هوای ژئوترمال

سیستم تهویه هوای ژئوترمال یا سیستم گرمایش و سرمایش زمین گرمایی، یک روش بسیار جدید ‌است که امروزه مورد توجه بسیاری از مهندسان و کاربران قرار گرفته است. ‌با توجه به اینکه دمای ‌کره زمین در عمق‌ پایین‌‌تر ‌همواره یکسان است، این سیستم از ‌ویژگی ثبات دمای مرکز زمین ‌برای تامین سرمایش و گرمایش ‌بهره می‌گیرد. ‌روش کار ‌سیستم تهویه هوای ژئوترمال به این صورت است که یک ‌کویل حرارتی ‌در عمق زمین نصب می‌شود و ‌حرارت زمین به واسطه لوله‌ها‌ی حاوی آب، ‌به فضای داخلی ساختمان که در سطح زمین قرار دارد انتقال داده می‌شود. ‌در فصل زمستان گرما ‌از عمق زمین استخراج می‌شود و در تابستان ‌به همین شیوه حرارت از فضای داخلی ساختمان ‌به عمق زمین ‌که خنک‌تر از سطح‌ زمین است، انتقال پیدا می‌کند‌. ‌این روش ‌از لحاظ مصرف انرژی بسیار کارآمد و پایدار است.‌ همچنین سیستم تهویه هوای ژئوترمال دارای طول عمر بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر سیستم‌ها‌ی تهویه هوا است. ‌باید به این توجه داشته باشید که نصب سیستم تهویه هوای ‌ژئوترمال زمان بر و پرهزینه خواهد بود.‌ با این حال به دلیل کم مصرف بودن و ‌بهره‌گیری از ‌دمای طبیعی زمین، ‌هزینه‌ها‌ی تامین تهویه هوا با استفاده از این سیستم بسیار ‌ناچیز خواهد بود. در واقع شما در ابتدای کار که سیستم تهویه هوای ژئوترمال را نصب می‌کنید، هزینه بالایی جهت خرید سیستم و نصب آن خواهید پرداخت. اما در طول استفاده از سیستم میزان مصرف انرژی به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و در آینده در طول سالیان، هزینه‌ ناچیزی را به منظور تامین سرمایش و گرمایش ساختمان مورد نظر خود خواهید پرداخت.
در صورتی که در مورد انواع سیستم‌ تهویه هوا سوالی برای شما مطرح شده است، می‌توانید از کارشناسان شرکت گرماسرد راهنمایی بگیرید. همچنین اگر نظری در مورد انواع سیستم تهویه هوا دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: mytrustedcontractor

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما