دستگاه هواساز زنت، سرمایش در تابستان، گرمایش در زمستان

سیستم تهویه مطبوع گروه صنعتی گرماسرد
با نحوه‌ی عملکرد سیستم تهویه‌ی مطبوع آشنا شوید
فروردین ۱۹, ۱۳۹۷
اتوماسیون هوشمند garmasard
زندگی بشر امروز، تحت الشعاع اتوماسیون هوشمند
فروردین ۲۳, ۱۳۹۷
دستگاه هواساز زنت- گرماسرد تولید کننده انواع دستگاه زنت

دستگاه هواساز زنت-گروه صنعتی گرماسرد هواساز زنت

جهان امروز جهان کار و فعالیت است. زندگی پویای بشر امروز می طلبد تا شرایط زیستی، محیط کار و زندگی، تحصیل، خوراک، حمل و نقل و … به صورت کاملا هوشمندانه کنترل و برنامه ریزی گردد. چنین برنامه ریزی دقیقی نیازمند صرف هزینه و استفاده از امکانات خواهد بود. اما سقف هزینه ای که می توان برای دستیابی به رفاه و راندمان بالا پرداخت کرد چه میزان است؟ چه ابزارهایی را می توان مطابق با این میزان از هزینه انتخاب و استخدام نمود؟!

کشور عزیزمان ایران را کشوری چهار فصل می شناسیم. گوشه گوشه ی این سرزمین پهناور می توان شاهد آب و هواها و فصل های متفاوت و رنگین بود. زمستان های بسیار سرد مناطق کوهستانی، به همان میزان می تواند زندگی ساکنین آن مناطق را مختل سازد که گرمای بیش از مناطق کویری می تواند. اما تکنولوژی این امکان را به کاربران داده است که بتوانند تحت همین شرایط ویژه نیز با رفاه کامل زندگی کرده و از آن لذت ببرند.

توجه به دو مهم فوق می تواند پیش مقدمه ای برای معرفی دستگاه هواساز زنت باشد.

دستگاه هواساز زنت چیست؟

دستگاه زنت (ZENT) را می توان سیستم تهویه ای ساده، کوچک و بسیار ارزان قیمت نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع دانست. این دستگاه در عین هزینه پایین، قادر است سرمایش، گرمایش، کنترل رطوبت و فیلتراسیون را به صورت همزمان در اختیار کاربرانش قرار دهد.

جالب است بدانید که دستگاه زنت در ایران و توسط صنایع صافیاد اختراع شده است و نام آن نیز برگرفته از زمستان / نیمه / تابستان می باشد. دستگاه زنت که بعضاً سیستم تهویه مطبوع دو فصلی نیز نامیده می شود، عملاً یک کولر آبی یا تبخیری (Evaporative Cooler) است که در آن از کویل های آب گرم نیز جهت گرمایش در زمستان استفاده شده است.

مکانیسم خنک سازی در دستگاه های زنت بر اساس تبخیر آب (Water Evaporation) است. همین امر سبب قیمت پایین این سیستم ها نسبت به سایر سیستم های خنک کننده نظیر چیلرها شده است. اما مساله مهم در مورد تفاوت این دو سیستم، تغییرات رطوبت محیط در اثر استفاده از آن هاست. رطوبت در اثر استفاده از سیستم های تبخیری نظیر دستگاه زنت رفته رفته افزاتیش پیدا می کند در حالی که چیلرها حتی اندکی از رطوبت را نیز می کاهند. بنابراین، در صورتی که رطوبت محیط برایتان اهمیت ندارد یا محیط مورد نظرتان نیازمند شرایط مرطوب است، دستگاه های زنت بهترین گزینه از لحاظ عملکرد و قیمت می توانند باشند.

به علاوه، این سیستم ها اغلب می توانند به صورت سفارشی و آپشنال و بر اساس نیازهای کاربران طراحی و ساخته شوند که می تواند یکی از مزیت های جالب آن ها باشد.

نحوه عملکرد دستگاه هواساز زنت

دستگاه های هواساز زنت را می توان به نوعی یک دستگاه هواساز و ایرواشر دانست. عملکرد این سیستم ها دو گانه بوده و اصطلاحاً به صورت دو فصلی است.

  • نحوه سرمایش

در فصل گرما (تابستان)، سیستم با استفاده از پاشش آب روی واسط تبخیری و بر اساس آنتالپی تبخیر بالای آب عمل سرمایش را انجام می دهد. بدین منظور، هوای گرم در تماس با واسط های تبخیری گرمای خود را به آب داده و سبب تبخیر آن می گردد. این جریان هوا که اکنون خنک شده و مورد دلخواه کاربران است از طریق فن به محیط انتقال می یابد.

هم چنین با استفاده از این واسط های تبخیری، جریان هوای عبوری از سیستم فیلتر شده و هوایی تمیز در عین خنکی وارد محیط می شود. افزایش رطوبت نیز به دلیل پاشش آب توسط توزیع کننده های آب (Water Distributers) صورت می گیرد و می تواند در محیط های گرم و خشک بسیار کارآمد باشد.

نحوه ایجاد برودت در زنت هواساز زنت هواساز zent

نحوه ایجاد برودت در زنت هواساز زنت هواساز zent

واسط های تبخیری به کار رفته در این دستگاه می تواند به صورت پوشال های چوبی معمولی و یا از نوع پدهای سلولزی (Cellulose Cooling Pads) باشد. طبیعتا قیمت پوشال ها نسبت به پدهای سلولزی پایین تر است اما از لحاظ عملکرد، پدهای سلولزی دارای راندمان عملکرد فوق العاده بالایی نسبت به پوشال ها هستند.

از طرفی، میزان خنک سازی، عمر مفید و درصد فیلتراسیون ذرات آلاینده موجود در هوا نیز در صورت استفاده از پدهای سلولزی به شدت افزایش خواهد یافت.

  • نحوه گرمایش

نحوه گرمایش دستگاه زنت درست مثل دستگاه هواساز است. از همین رو نیز دستگاه زنت را اغلب با نام هواساز زنت نیز می شناسند. در این سیستم، گرمایش جریان هوا با استفاده از کویل های (Coils) حرارتی صورت می پذیرد. بدین نحو که جریان هوای از روی کویل های حاوی سیال گرم عبور کرده و در اثر تماس با بدنه کویل گرمایش می شود. به منظور افزایش ریت انتقال حرارت غالبا کویل ها را از فلز مس می سازند تا ضریب انتقال حرارت داشته باشد. سپس درست مثل مکانیسم سرمایش، فن (Fan/Blower) جریان هوای مذکور را به محیط انتقال می دهد.

نکته جالب توجه در مورد نحوه عملکرد هواسازهای زنت استفاده از جریان هوای برگشتی در آن هاست. درواقع، برخی از دستگاه های زنت تنها و به صورت ۱۰۰ درصدی از هوای بیرون استفاده می نمایند. اما برخی از دستگاه می توانند از درصدی جریان هوای برگشتی نیز استفاده کنند که در این حالت، میکسینگ و اختلاط دو جریان در داخل سیستم همزمان با فرایندهای سرمایش و گرمایش و فیلتراسیون صورت می پذیرد.

اجزای سازنده دستگاه زنت (هواساز زنت)

  • فن (Fan/Blower) یا دمنده دستگاه

فن دستگاه زنت می تواند به صورت فوروارد (Forward) یا بکوارد (Backward) باشد تا بتواند جریان را مکیده یا به سمت محیط بدمد. نوع فن نیز بسته به نیاز کاربری در دو نوع:

  • فن اکسیال یا محوری (Axial Fan)
  • و فن گریز از مرگز یا سانتریفیوژ (Centrifugal Fan)

استفاده می شود.

فن (Fan/Blower) یا دمنده دستگاه در هواساز زنت

فن (Fan/Blower) یا دمنده دستگاه در هواساز زنت

  • بدنه و دمپرهای دستگاه زنت

دستگاه زنت نیز از انواع مختلف بدنه ها، با استفاده از ورق های گالوانیزه، استیل، سلاندویچ پانل یا انواع پلیمرها ساخته می شود و در بدنه آن دمپرهایی (Dampers) جهت انتقال جریان هوا تعبیه می گردد. این دمپرها نیز می توانند مثل بدنه دارای ابعاد و جنس متفاوتی باشند.

  • کویل های گرمایشی

کویل ها که عموما از مس ساخته می شوند می توانند با استفاده از دیگ بخار یا سایر منابع حرارتی تغذیه شوند. تعداد و ردیف و سایز این کویل ها بسته به نوع دستگاه زنت، ابعاد و همچنین ظرفیت (Capacity) آن می تواند تعیین گردد.

مبحث واسط های تبخیری، انواع آن و مزایا و معایبی که هرکدام دارند مبحث مجزا و مبسوطی است. لیکن به اختصار به آن اشاره شد. سایر اجزای وابسته به فرایند خنک سازی دستگاه های زنت نیز عبارتند از سیستم آب رسانی، پمپ آب، توزیع کننده های آب یا ناودانی ها

که به صورت تخصصی در مورد آن ها در سایر مقالات بحث شده است.

 

گرماسرد تولید کننده انواع هواساز های صنعتی و کولرهای صنعتی 

شماره های تماس :۰۲۱۶۶۴۲۶۸۸۰ و ۰۲۱۶۶۴۲۴۷۰۸ 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما