آشنایی با مزایا و معایب ایرواشر ، یکی از کارآمدترین سیستم های تهویه مطبوع

مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع
راهکارهایی برای بهره وری در مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۷
سیستم اینورتر inverter فروش سیستم اینورتر inverter قیمت سیستم اینورتر inverter
سیستم اینورتر، تکنولوژی روز دنیا برای بهبود عملکرد دستگاه های تهویه مطبوع
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۷
مزایا و معایب ایرواشر

مزایا و معایب ایرواشر

سیستم های تهویه مطبوع را می توان ریه های یک ساختمان دانست. همانطور که حیات و کیفیت زندگی ما به ریه هایمان بسته است، یک ساختمان نیز برای اینکه بتواند به معنای درست کلمه حیات و رفاه را برای کاربران تامین نماید لازم است از سیستم های تهویه مطبوع بهره مند گردد.

انواع مختلفی از سیستم های تهویه مطبوع را می توان نسبت به کارکرد و نیاز کاربری محیط و ساختمان مورد نظر اعمال نمود. یکی از این سیستم ها ایرواشرها هستند. ایرواشر (Air Washer) در لغت به معنای شوینده و پاک کننده هوا می باشد. در عمل نیز دقیقا می توان همین عملکرد را از یک ایرواشر انتظار داشت. در سیستم ایرواشر فرایندهای:

  • خنک سازی
  • غبارگیری از جریان هوا و پاکسازی آن
  • رطوبت زنی
  • و احتمالا رطوبت گیری از جریان هوا

به صورت هم زمان و بر اساس نیاز صورت می پذیرد. برای دستیابی به این اهداف اجزایی در سیستم ایرواشر تعبیه شده است که سابقاً در مقالات سایت به تفصیل شرح داده شده است. این اجزا امکان تماس بین جریان هوای محیط و ذرات آب را به وجود می آورند. لذا طی این تماس، انتقال حرارت (Heat Transfer) و هم زمان انتقال ماده و جرم (Mass Transfer) بین آب و هوا صورت گرفته، فیلتراسیون یا تریتینگ، خنک سازی و تغییر رطوبت نسبی جریان هوا اتفاق می افتد.

مزایا و معایب ایرواشر گرماسرد قیمت ایرواشر ایرواشر ارزان فروش ایرواشر دستگاه ایرواشر

مزایا و معایب ایرواشر گرماسرد

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایا و معایب ایرواشر و مقایسه جزیی این سیستم با سایر سیستم های مشابه بحث نماییم.

مزایای ایرواشرها

  • قیمت اولیه مقرون به صرفه

قیمت خرید اولیه دستگاه ایرواشر نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع مشابه بسیار مقرون به صرفه تر است و از همین رو نیز می تواند انتخاب مناسبی برای پروژه هایی با سقف هزینه اندک باشد. دلیل این پایین بودن قیمت خرید می تواند عدم استفاده از تجهیزات هزینه بر همچون کمپرسورها یا کندانسورها و مبردها در سیستم های ایرواشر یا هواشور باشد.

اقتصادی بودن سیستم های ایواشر که آن ها را به دستگاه هایی پرطرفدار مبدل ساخته است ناشی از سیستم ساده سرمایش آن ها که به صورت خنک کنندگی تبخیری (Evaporative Cooling) و مکانیسم ساده گرمایششان که به صورت کویل های حرارتی (Heating Coils) است می باشد.

  • هزینه های عملکردی پایین

علاوه بر قیمت خرید، هزینه های عملکردی و هزینه های مربوط به انرژی، نگهداری و تعمیرات نیز پارامتر مهمی در انتخاب انواع سیستم های تهویه مطبوع است. هزینه عملیاتی ایرواشرها به دلیل بهره وری در مصرف انرژی برق، و حتی مصرف میزان آب اندک موضوع مهمی است که از بر مزیت های ایرواشر می افزاید.  سیستم های تراکمی ای که دارای کمپرسور هستند میزان مصرف برق بسیار بالایی دارند و هزینه قابل ملاحظه از این لحاظ متوجه کاربر می گردد؛ در حالی که در ایرواشر، تنها مصرف انرژی مربوط به فن و پمپ است که در مقایسه با کمپرسور بسیار پایین تر است.

مورد دیگر نیز یکپارچه بودن سیستم و تعبیه سیستم های سرمایشی و گرمایشی در یک سیستم است که هزینه های اجرایی و نگهداری چند دستگاه متعدد را به شدت کاسته است. به علاوه، تجهیزات به کار رفته در ایرواشرها معمولا ساده و مقرون به صرفه هستند و عموماً تعمیرات یا حتی تعویض آن ها هزینه زیادی نمی طلبد. فیلترهای مورد استفاده در سیستم نیز هم می توانند به سهولت تمیزکاری و سرویس شوند و هم در صورت نیاز به آسانی تعویض گردند.

  • ایجاد صدای (Noise) بسیار کمتر

میزان تولید صدا در سیستم های تهویه مطبوع تراکمی به دلیل عملکرد کمپرسور نسبتاً زیاد است، اما در مورد ایرواشرها می توان شاهد تولید صدای بسیار کمی نسبت به این دستگاه ها بود. درواقع تنها صدای تولیدی مربوط به فن ایرواشر می گردد که البته در صورت استفاده از فن مناسب و برند معتبر این میزان تولید سر و صدا نیز به مراتب کاهش می یابد. به علاوه، نصب ایرواشر در خارج از محیط و روی پشت و بام و … نیز عامل دیگری است که سر و صدای سیستم می کاهد.

  • سیستمی ایده آل برای فضاهای بزرگ

ایرواشرها در مورد فضاهای بزرگ می توانند بهترین و ایده آل ترین انتخاب باشند. پارامترهای این برتری می تواند:

  • سرمایش و گرمایش ایده ال محیط های بزرگ
  • اقتصادی بودن به ویژه در پروژه های بزرگ

باشد. با توجه به اینکه ایرواشرها سیستم هایی بزرگ و مرکزی هستند، قدرت مکش و انتقال حجم بالایی از جریان هوا را دارند. به علاوه، این دستگاه ها می توانند برای فضاهای بزرگ در ابعاد و ظرفیت های بسیار بزرگی طراحی و تولید شوند که می تواند مشکل و محدودیت سرمایش و گرمایش در سوله ها و سالن های بزرگ را برطرف سازد.

به علاوه، هرچه وسعت ناحیه و فضای کاربری مورد نظر افزایش می یابد، فاصله و تفاوت قیمت خرید و هزینه های مصرف آب و انرژی بین دستگاه ایرواشر و سایر سیستم های تهویه مطبوع بیشتر می گردد. به عنوان مثال، در صورت استفاده از سیستم های تراکمی مثل چیلر و … برای فضاهای بزرگی چون مساجد یا سالن های بزرگ ورزشی، هزینه های بسیار بالایی برای خرید، نصب و صد البته قبض برق لازم است. در صورتی که ایرواشرها می توانند حتی با هزینه یک دهم مبلغ مربوط به سیستم های تراکمی نیز محیط را تهویه نمایند.

مزایا و معایب ایرواشر گرماسرد قیمت ایرواشر ایرواشر ارزان فروش ایرواشر دستگاه ایرواشر

مزایا و معایب ایرواشر گرماسرد قیمت ایرواشر ایرواشر ارزان فروش ایرواشر دستگاه ایرواشر

معایب ایرواشرها

جریان هوای خنک شده و یا گرم شده خروجی از ایرواشرها به کیفیت هوای خروجی از سیستم هایی نظیر کولرهای گازی یا چیلرها نیست. به ویژه زمانی که درجه حرارت محیط بسیار بالا باشد، نمی توان راندمان بالایی از سیستم ایرواشر انتظار داشت.

  • استفاده از آب به عنوان سیال خنک کننده

استفاده از آب می تواند به خودی خود مورد توجه باشد. به ویژه با توجه به مباحث جهانی بحران آب و اهمیت این موضوع در کشورمان می توان مصرف آب را به عنوان یک ایراد به سیستم های ایرواشر وارد دانست. از طرف دیگر، صرف استفاده از آب به عنوان سیال خنک کننده در ایرواشر می تواند دردسرهایی را به ویژه در نگهداری سیستم از لحاظ خوردگی یا رسوب و … ایجاد نماید.

  • راندمان پایین در شرایط اقلیمی خاص

در مورد پروژه هایی با گرمای نهان (Latent Heat) بالا مثل اماکن بسیار شلوغ و … و یا در مورد مناطق شرجی یا دارای درجه حرارت های بسیار بالا، نمی توان از ایرواشرها انتظار راندمان و عملکرد ایده آل داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما