فیلتراسیون فوق العاده با بازدهی بالای ۹۹٫۹۹۹ درصد با هواساز هایژنیک

اتوماسیون هوشمند garmasard
زندگی بشر امروز، تحت الشعاع اتوماسیون هوشمند
فروردین ۲۳, ۱۳۹۷
دستگاه هواساز سالن قارچ
کنترل دما، رطوبت و اکسیژن مورد نیاز با استفاده از دستگاه هواساز سالن قارچ
فروردین ۲۸, ۱۳۹۷
هواساز هایژنیک بیمارستانی

هواساز هایژنیک بیمارستانی

هواساز هایژنیک بیمارستانی

هواساز هایژنیک بیمارستانمی یکی از اصلی ترین سیستم های تهویه در بیمارستان ها می باشد. ارتقای سطح کیفی هوای بیمارستان ها و به ویژه اتاق های عمل و پروژه ها اتقا تمیز می تواند بسیار حائز اهمیت بوده و از حساسیت بالایی برخوردار باشد. برای نیل به چنین کیفیتی سیستم های هواساز هایژنیک ایده آل ترین و بهترین پیشنهاد در سراسر جهان هستند.

در اماکنی همچون بیمارستان ها، درمانگاه ها، صنایع داروسازی و آزمایشگاه ها و گاه حتی در برخی از پروژه های کشاورزی و صنعتی نیز ممکن است نیاز به فیلتراسیون و پاکسازی جریان هوای محیط باشد. در چنین موقعیت هایی، دستگاه های هواساز هایژنیک می توانند ذرات گرد و غبار، آلاینده های شیمیایی و آلرژی زا، میکرو اورگانیسم ها و میکروب ها و … را جذب و حذف نمایند.

هرچند که هواسازهای معمولی نیز می توانند تا حد قابل ملاحظه ای جریان هوای محیط را با استفاده از انواع مختلف فیلترهای به کار رفته، به ویژه فیلترهای پربازده ای همچون فیلترهای هپا (HEPA) و اولپا (ULPA) پاکسازی و تریت نمایند، لیکن میزان راندمان فیلتراسیون در هواسازهای هایژنیک قابل ملاحظه و گاه تا ۹۹٫۹۹۹ درصد است.

هواساز هایژنیک و بیمارستانی با فیلتراسیون هپا

هواساز هایژنیک و بیمارستانی با فیلتراسیون هپا

نحوه عملکرد هواساز هایژنیک

مکانیسم عملکرد هواسازهای هایژنیک بدین صورت است که جریان هوای محیط پس از عبور از فیلترهای زنبوری یا مشبک وارد سیستم می گردد. در طی عبور از این فیلترها که غالبا به صورت فیلترهای فلزی یا سیمی شناخته می شوند ذرات درشت و معلق هوا از آن زدوده می شود. استفاده از این فیلترها می تواند مانع نفوذ حشرات و خاشاک به داخل سیستم و ایجاد اختلال در عملکرد آن شوند.

مرحله بعد عبور از فیلترهای کیسه های یا بگ فیلترها (Bag Filters) می باشد. با توجه به راندمان عملکرد این نسل از فیلترها که به عنوان فیلترهایی با افیشنسی متوسط شناخته می شوند، در حدود ۹۵ درصد از آلاینده های هوا جذب و حذف می گردد. هر چند که استفاده از این فیلترها نمی تواند ذرات ریزتر و البته میکرو اورگانیسم ها و … را جذب و فیلتر نماید. البته در برخی از دستگاه های هایژنیک به جای بگ فیلترها از فیلترهای رولی (Roll Filters) یا پد فیلترها (Pad Filters) نیز استفاده می گردد که در حالت کلی می توانند میزان جذب آلاینده ها را تا حدود ۹۵ درصد ارتقا بخشند.

جریان هوای فیلتراسیون شده که اصطلاحاً توسط فیلترهای ابتدایی و میانی تریت شده است اکنون وارد سیستم فن (Fan) یا دمنده (Blower) دستگاه هواساز هایژنیک می گردد. وظیفه فن تامین هد مورد نیاز جریان هوا برای دستگاه است. نوع فن اعم از اکسیال (Axial) یا سانتریفیوژ (Centrifugal) بودن آن و ابعاد و توانی که موتور فن مورد نظر می تواند داشته باشد، کاملا بسته به نوع محیط کاربری و ابعاد و ظرفیت سیستم هواساز است.

فیلتراسیون در هواساز هایژنیک بیمارستانی

فیلتر هواساز هایژنیک فیلتر هواساز فیلتر هپا و فیلتر اولپا

فیلتر هواساز هایژنیک فیلتر هواساز فیلتر هپا و فیلتر اولپا

هوای دمیده شده از فن، برای فیلتراسیون بیشتر به سمت فیلترهای هپا (HEPA) هدایت می گردد. این فیلترها که از نام آن ها نیز بر می آید (برگرفته از High Efficiency Particulate Air Filter)، دارای راندمان عملکرد به مراتب بالاتری نسبت به فیلترهای اولیه و میانی هستند. ذرات هوا، اعم از آلاینده ها، میکروب ها و قارچ ها می توانند تا راندمان جذب ۹۹٫۹۷ درصد و تا ذراتی با قطر ۰٫۳ میکرون توسط فیلترهای هپا HEPA فیلتر شوند.

آخرین فیلتری که در سیستم های هواساز هایژنیک تعبیه می شود نیز فیلترهای اولپا (ULPA) با بازدهی فوق العاده جذب ۹۹٫۹۹۹ تا ذراتی با قطر ۰٫۱۲ میکرون هستند. وجه تسمیه این فیلترها (Ultra-Low Particulate Air Filter) نیز همین راندمان فوق العاده بالای آن هاست.

همچنین علاوه بر فیلتراسیون با استفاده از این فیلترها، استفاده از لامپ های فرابنفش UV (Ultra Violet) نیز در عملکرد دستگاه های هواساز هایژنیک بسیار کاربرد دارد. دلیل استفاده از این تصفیه کننده ها عدم کارایی فیلترهای حتی با بازدهی بالا در جذب برخی از ذرات بسیار ریز ایت. هم چنین، فیلترهای مذکور قادر نیستند ذرات را تصفیه نمایند بلکه فقط آن ها را جذب کرده و در خود نگه می دارند.

اشعه فرابنفش در هواساز هایژنیک

اشعه فرابنفش قادر است در طول موج های خاصی، آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی را از بین ببرد و اتمسفر را تصفیه کند. از همین روست که در پروژه هایی که میزان حساسیت سیستم بالاست از این تکنولوژی نیز در کنار فیلترها استفاده می گردد. میزان فیلتراسیون با استفاده از لامپ های UV در دستگاه هواساز هایژنیک تا حدود ۹۹٫۹۹۹۷ درصد ارتقا می یابد که عملاً می توان گفت هوایی تمیز را در اختیار کاربران قرار می دهد.

اما سیستم های هواساز علاوه بر مکانیسم فیلتراسیون، فرایندهای سرمایش و گرمایش و هم چنین کنترل رطوبت جریان هوا را نیز بر عهده دارند. به منظور سرمایش یا گرمایش، اغلب از کویل های حرارتی استفاده می شود. این مکانیسم خنک سازی یا گرمایش درست مشابه با عملکرد هواسازهای معمولی است.

بدین ترتیب که سیال داغ یا سرد، که از منابع حرارتی یا سرمایشی نظیر دیگ ها یا بویلر و چیلر گرفته می شود، وارد کویل های مسی شده و آن ها را داغ یا خنک می سازد. عبور جریان هوا از روی کویل ها نیز در اثر تماس و انتقال حرارت سبب تغییر درجه حرارت هوا می گردد. اما کنترل رطوبت می توان با استفاده از فیلترها، یا با اعمال سیستم های رطوبت زدا (Dehumidifier) و رطوبت زا (Humidifier) امکان پذیر باشد.

ویژگی های دستگاه هواساز هایژنیک

ویژگی های دستگاه هواساز هایژنیک

ویژگی های دستگاه هواساز هایژنیک

  • بدنه یا کیسینگ (Casing) دستگاه هواساز هایژنیک نسبت به سایر هواسازها از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و اغلب با استفاده از استیل زنگ نزن (Stainless Steel) ساخته می شود.
  • کویل های آب سرد و گرم می توانند در انواع مختلفی نظیر کویل های انبساط مستقیم (DX)، آب گرم، بخار و … ساخته شوند. تعداد و ردیف این کویل ها نیز با توجه به ظرفیت دستگاه هواساز هایژنیک طراحی و تعیین می گردد.
  • دمپرهایی که در سیستم هواساز هایژنیک تعبیه می گردد اغلب به گونه طراحی می گردد تا حداقل میزان افت فشار جریان هوا را ناشی گردد. جنس این دمپرها نیز می تواند از آلومنیوم یا استیل باشد و در انواع و ابعاد متفاوتی ساخته شود.
  • سیستم های کنترلی دستگاه های هایژنیک اغلب به دلیل اهمیت عملکرد سیستم و حساسیت آن به صورت سیستم های کنترل هوشمند و قابل برنامه ریزی ساخته می شوند تا کاربران بتوانند به سهولت آن را کنترل کرده و در عین حال، میزان خطای سیستم نیز مینیمم باشد.
  • معمولاً فضای بین اجزای سیستم در باکس هواساز هایژنیک کاملا هوابندی می گردد تا راندمان عملکرد سیستم به حداکثر برسد.

و مواردی بسیار که برخی نیز می توانند به صورت سفارشی و آپشنال در سیستم اعمال گردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما