Industrial Airwasher ایرواشر صنعتی
با دستگاه ایرواشر صنعتی و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۷
خرید هواساز تبریدی و تبخیری shopping AHU
فاکتورهایی که باید هنگام خرید هواساز بدان ها توجه کرد
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷
تفاوت چیلر و هواساز

تفاوت چیلر و هواساز

اهمیت سامانه های تهیوه مطبوع بر هیچ کس پوشیده نیست. از آنجا که دما و شرایط محیطی جزو مهم ترین و تاثیر گذارترین پارامترهای خارجی در زندگی انسان هستند و می توانند از لحاظ جسمی و روانی ابعاد مختلف فعالیت های او را تحت الشعاع قرار دهند، استخدام سیستم تهویه مطبوع یا به صورت جزئی تر، سیستم های سرمایش و گرمایش از اولیه ترین نیازهای محل کار و زندگی او به شمار می روند. در این مقاله قصد داریم هواساز (به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع ایده آل و پرکاربرد) و چیلر (به عنوان وسیع ترین سیستم سرمایشی از نظر کاربرد) را به صورت مفصل مقایسه نموده و تفاوت چیلر و هواساز را برای علاقه مندان به این سیستم های جدید باز کنیم.

هواساز (Air Handling Unit)

هواسازها از عمده ترین و پرطرفدارترین سیستم های تهویه مطبوع هستند که از اهم وظایف آن ها می توان به:

  • کنترل درجه حرارت محیط
  • کنترل رطوبت جریان هوا
  • حذف و فیلتراسیون آلاینده های محیطی
  • سرمایش و گرمایش متناسب با فصل
  • زدودن باکتری ها و قارچ ها در برخی از سیستم های هواساز
  • و تنظیم سرعت و جهت وزش جریان هوا در محیط

اشاره نمود. برای نیل به این اهداف نیز از اجزای الکترومکانیکی خاصی استفاده می گردد که قبل تر به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. این اجزا که عبارتند از:

فیلترهای (Filters) مورد استفاده در سیستم تهویه مطبوع هواساز

فیلترهای (Filters) مورد استفاده در سیستم تهویه مطبوع هواساز

و برخی از اجزای تکمیلی که از حوصله این بحث خارج هستند. نحوه عملکرد فن و موتور و هم چنین فیلترهای تعبیه شده در سیستم کاملا واضح است. جریان هوای عبوری از کویل های برودتی و حرارتی سرمایش یا گرمایش شده، از طریق فن در داخل سیستم به حرکت در می آید. با عبور از فیلترهای اولیه، میانی و پایانی که به ترتیب، افیشنی و راندمان جذب آن ها افزایش یافته است، آلاینده ها و ذرات گرد و غبار و … جذب و حذف شده و جریان هوایی تمیز، تازه و با درجه حرارت، رطوبت و سرعت حرکت ایده آل وارد محیط می شود.

رطوبت زنی در ایرواشر و هواسازها

رطوبت زنی و رطوبت زدایی نیز از طریق سیستم های رطوبت زن یا رطوبت زدا امکان پذیر است. اما عمل سرمایش و گرمایش، که مهم ترین وظیفه سیستم های تهویه مطبوع است از طریق سیال جریان یافته در کویل های حرارتی و برودتی صورت می پذیرد. این دقیقا همان چیزی است که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم. اینکه جریان های سیال (هوا یا آب) خنک کننده یا گرمایشی چگونه تولید شده و به داخل کویل های هواساز ارسال می شوند. وظیفه کاهش یا افزایش درجه حرارت سیالات خنک کننده (Cooling Fluid) یا گرمایشی (Heating Fluid) به عهده چیلر (Chiller) یا بویلر (Boiler) و … است.

چیلر (Chiller)

چیلرها را می توان گسترده ترین و پرکاربردترین سیستم های سرمایشی از نظر کاربرد دانست.

چیلر (Chiller)

چیلر (Chiller)

انواع مختلف چیلرهای صنعتی و ساختمانی با استفاده از مجموعه ای از اجزای فیکس و متحرک عمل سرمایش را انجام می دهند. در حقیقت، آنچه که چیلرهای مختلف را از هم مجزا می کند نوع منبع تامین انرژی مورد استفاده در این سیستم های برودتی است. بر این اساس، چیلرها به سه دسته کلی:

  • چیلرهای تراکمی
  • چیلرهای گازی (چیلرهای گازسوز)
  • و چیلرهای جذبی

دسته بندی می شوند؛ که در این میان، چیلرهای تراکمی بیشترین کارایی را دارند.

نحوه عملکرد چیلرهای تراکمی

نحوه کار چیلرهای تراکمی بر پایه کمپرسورهای تراکمی و سیال مبرد است که می تواند گاز R22 یا R134A و … باشد. بدین ترتیب که کمپرسور تراکمی گاز یا سیال برودتی را متراکم کرده و آن را با فشار و دمای بالا به واحد کندانسور (Condenser) ارسال می نماید. درجه حرارت و فشار بالای سیال در داخل کندانسور از طریق:

  • فن هایی که جریان هوا را از روی لوله های کندانسور عبور داده و سبب افت دما و فشار سیال مبرد می شوند
  • و یا مبدل حرارتی (Heat Exchanger) پوسته لوله ای که لوله های کندانسور را در سیال آب غوطه می کنند تا آب انرژی و حرارت سیال مبرد را بگیرد

افت پیدا می کند. چیلرهای تراکمی دارای فن را چیلر تراکمی هوا خنک و چیلرهای دارای مبدل های حرارتی پوسته لوله را چیلر تراکمی آب خنک می نامند.

مقایسه چیلر و هواساز گرماسرد

مقایسه چیلر و هواساز گرماسرد

پس از این پروسه و کاهش درجه حرارت و فشار سیال مبرد، نوبت به آن می رسد که سیال بار دیگر به مبدل حرارتی دیگری با عنوان اپراتور (Operator) ارسال گردد. در این مبدل حرارتی نیز مبرد با دریافت انرژی از سیال خنک کننده آب، دمای آن را به میزان قابل توجهی کاهش داده و سیال مذکور را جهت مصارف تهویه مطبوع و انتقال به کویل های برودتی هواساز آماده می کند.

تفاوت چیلر و هواساز

همانطور که عنوان شد، تفاوت چیلر و هواساز در قرار گیری این دو سیستم در مجموعه کلی تهویه مطبوع است.  در حقیقت چیلرها منابع سرمایشی یا سیستم های تولید برودت و هواسازها توزیع کننده جریان هوای سرد یا برودت درساختمان هستند.

البته در بسیاری از سیستم ها، هواساز و چیلر به صورت مجزا از هم در ساختمان ها تعبیه می شوند و سیال خنک شده در چیلر، از طریق لوله های ارتباطی به کویل ها هدایت می گردد. اما در برخی از سیستم ها نیز از چیلر و هواساز در یک یونیت واحد استفاده می شود. این واحدها که با نام پکیج یونیت یا روف تاپ پکیج RTUs (Roof Top Package) شناخته می شوند دارای یک بخش چیلر و یک قسمت هواساز هستند.

تفاوت چیلر و هواساز

تفاوت چیلر و هواساز

در این پکیج یونیت ها، کویل های سیستم تهویه مطبوع هواساز حذف شده و به جای آن به صورت مستقیم از کویل های اپراتور چیلر استفاده می شود. بدین ترتیب، هوای دمیده شده توسط فن می تواند با عبور از کویل های اپراتور که حاوی سیال مبرد نیز هست خنک گردد. این جریان هوای خنک شده وسرد، حال می تواند با عبور از مراحل فیلتراسیون و زدایش آلاینده ها، به عنوان جریان هوایی خنک، تازه و تمیز وارد محیط ساختمان گردد. در صورت افزودن سیستم بولر به این مجموعه می تواند یک سیستم تهویه مطبوع تمام فصل در اختیار داشت که علاوه بر فیلتراسیون و سرمایش، گرمایش را نیز در فصول سرد سال انجام می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما